Petr Adámek (školitel Doc.
Miroslav Petříček)
‘Filosofie jazyka od Locka
po Wittgensteina’
V kursu se hodlám zabývat vývojem problematiky jazyka v
novověku, vývojem, který lze s trochou zjednodušení na jednom konci vymezit
Johnem Lockem na druhém raným Wittgensteinem. Za jádro této jinak velmi pestré
problematiky, sahající kupř. od úvah o původu jazyka (Locke, Leibniz) přes
povyšování poetického jazyka nad filosofický (Herder) až k pojetí jazyka jako
vězení (Nietzsche), považuji otázku po vztahu jazyka a poznání. V jejím rámci
mi pak půjde především o stopování novověkých odpovědí na otázku, zda je jazyk
pouze prostředkem sdělení poznání nebo podmínkou jeho možnosti. Právě z
tohoto problému čerpá své porozumění moderní analytická filosofie po tzv.
obratu k jazyku (linguistic turn). V nabízeném kursu mám však v úmyslu
prozkoumat zejména ty odpovědi na vztah jazyka a poznání, které obratu k jazyku předcházely, ať už pro
něj byly jakkoli „produktivní“. Z toho důvodu se budu primárně orientovat na
texty filosofů ze 17. až 19. století (seznam textů viz následující strana).
Kurs je určen pro studenty prvého i druhého cyklu studia filosofie.
V kurzu budou probírány
zejména tato témata:
- jazyk jako závoj, metafora (Locke, Leibniz a zvl. Nietzsche, Mauthner)
- původ jazyka, onomatopoičnost versus konvence (Locke, Leibniz,
Hamann, Herder)
- fylogeneze versus ontogeneze (Herder, Humboldt)
- vztah mluvené a psané řeči (Hamann, Herder, Humboldt)
- vztah běžného a umělého jazyka (Leibniz, Humboldt a zvl. Frege)
- rétorika versus vědecká řeč (Locke, Leibniz aj.)
- rozdílnost jazyků, perspektivismus, problém relativity (Humboldt)
- sémantická problematika:
vztah slova a věci, výrazu a významu apod. (Locke, Leibniz, Humboldt, Nietzsche, Frege, Wittgenstein)
- problematika definic,
druhů a rodů (Locke, Leibniz)