SKEPTICISMUS V SOUČASNÝCH ANALYTICKÝCH DISKUSÍCH
Jan Palkoska
Cílem kursu je uvést posluchače do soudobých analytických diskusí týkajících se tzv. kartesiánských forem skepticismu ohledně perceptuálního poznání vnějšího světa. Soustředit se budeme zejména na tři vůdčí typy reakcí na skeptickou argumentaci v anglo-americkém prostředí – teorii relevantních alternativ, neo-mooreovský přístup a sémantický kontextualismus – a na spor mezi externalisty a internalisty o samotnou povahu skeptické výzvy.
U účastníků se předpokládá schopnost číst anglické
texty. Kostru kursu budou tvořit přednášky, které budou průběžně doplňovány
seminární četbou a referáty. Podmínkou pro udělení zápočtu je solidní docházka
a dále buď přednesený referát nebo krátká esej předložená po skončení kursu.
Doporučená literatura:
Brueckner, A., „Why Nozick is a
Sceptic“, Mind 93 (1984): 259-264.
Brueckner, A., „The Structure of
the Skeptical Argument“, Philosophy and Phenomenological Research 54
(1994): 827-835.
De Rose, K., „Solving the Skeptical
Problem“, The Philosophical Review 104 (1995): 1-52.
Dretschke, F., „Epistemic
Operators“, Journal of Philosophy 67 (1970): 1007-1023.
Feldman, R., „Contextualism and
Skepticism“, Philosophical Perspectives 13 (1999): 91-114.
Moore, G. E., „Proof of an External
World“, Proceedings of the British Academy 25 (1939).
Nozick, R., Philosophical
Explanations, Oxford 1981, Ch. 3.
Sosa, E., „Philosophical Skepticism
and Epistemic Circularity“, Proceedings of the Aristotelian Society,
Suppl. Vol. LXIV (1994): 263-290.
Sosa, E., „Reflective Knowledge in
the Best Circles“, The Journal of Philosophy 94 (1997): 410-430.
Sosa, E., „How to Defeat Opposition
to Moore“, Philosophical Perspectives 13 (1999): 141-154.
Stroud, B., The Significance of
Philosophical Scepticism, New York 1984, Ch. 1.
Stroud, B., „Scepticism,
,Externalism‘, and the Goal of Epistemology“, Proceedings of the
Aristotelian Society, Suppl. Vol. LXIV (1994): 291-307.
Vogel, J., „The New
Relevant Alternatives Theory“, Philosophical Perspectives 13 (1999):
155-180.