Umění a náboženství

Jednosemestrální kurs nabízený pro studenty religionistiky, filosofie a historických oborů. Kurs je zaměřen historicky. Soustředí se na oblast západní Evropy a kulturní tradici, která z ní vychází, mimoevropské civilizace budou zmiňovány pouze okrajově. Jaký je skutečný vztah náboženské zkušenosti a vizuální kultury? Dějiny ukazují zatím jen řadu možností, ne definitivní odpovědi. 

Hlavní tematické oblasti:

1. Umění nebo "umění", náboženství nebo "náboženství"? Existuje "křesťanské umění", "sakrální umění", "náboženské umění" etc.? Obraz v křesťanství, buddhismu a islámu - sakrální prostor a sakrální obraz

2. Obraz v pozdní antice a křesťanská teologie umění: 7. nikájský koncil, Jan z Damašku, byzantský ikonoklasmus

3. Umění v západoevropském středověku: funkce umění: "bible chudých" nebo komemorativní nástroj?

4. umění mystiků: mystická zkušenost jako specifický případ náboženské zkušenosti a její vztah k obrazové informaci

5. umění flagelantů: zkušenost těla a zkušenost obrazu

6. umění kazatelů: slovo a obraz

7. "Renesance" jako nové založení umění: umění iluzivního prostoru; mýtus o "návratu k pohanství"

8. potridentinská obnova: barokní syntéza: umění a propaganda fidei

9. od romantismu k avantgardám: umění jako náhrada náboženství

10. sakrální umění v desakralizovaném světě

 

Povinná literatura
Pro základní přehled po dějinách náboženství a umění postačí: Mircea Eliade, Dějiny náboženského myšlení + Ernst H. Gombrich, Příběh umění

Dále čtěte

Thomas F. Matthews, The Clash of Gods. A Reinterpretation of Early Christian Art, 2. vyd. Princeton, NJ 1999.

Pavel Florenskij, Ikonostas, čes. překl. Brno 2000.

Leo Koerner, The reformation of the image, London 2004.

 

Doporučená literatura (jen v pražských veřejných knihovnách přístupné texty)

Česky/slovensky:

Josef Cibulka, Starokřesťanská ikonografie a zobrazování Ukřižovaného, Praha 1928 (u nás klasická studie "křesťanské ikonografie").

Alexander Avenarius, Byzantský ikonoklazmus: storočie zápasu o ikonu, Bratislava 1998.

Antonín Novák, Vědomí středověku, Praha 2007 (místy ne zcela ?vědecká", za to k zamyšlení nutící kniha).

Erwin Panofsky, Suger, opat ze St.-Denis, in: Týž, Význam ve výtvarném umění, čes. překl. Praha 1981 (pův. 1955), s. 93-122 (jeden ze základních textů uměleckohistorické ikonologie).

 

Ostatní (výběr):

Jan Assmann - Albert I. Baumgarten (ed.), Representation in Religion. Studies in Honor of Moshe Barasch, Leiden - Boston - Köln 2001.

Charles Barber, Figure and Likeness: On the Limits of Representation in Byzantine Iconoclasm, Princeton 2002.

Karin J. Heerlein, Hildegard von Bingen (1098-1179): Erträge des Jubiläumsjahres, Kunstchronik LIII, 2000, s. 549-560.

Amy Neff, 'Palma dabit palmam': Franciscan Themes in a Devotional Manuscript, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes LXV, 2003, s. 22-66.

Gia Toussaint, Das Passional der Kunigunde von Böhmen. Bildrhetorik und Spiritualität, Paderborn 2003.

Peter Dinzelbacher, Himmel, Hölle, Heilige. Vision und Kunst im Mittelalter, Darmstadt 2002.

E.Benz, Die Vision: Erfahrungsform und Bilderwelt, Stuttgart 1969.

Otto von Simson, The Gothic Cathedral. Origins of Gothic Architecture & the Medieval Concept of Order, 3. vyd. Princeton 1989 (pův. 1956).

David Davies, El Greco and the Spiritual Reform Movement in Spain, Studies in the History of Art XIII, 1984. s. 57-77.

Andrzej Kozieł, Angelus Silesius, Bernard Rosa i Michael Willmann, czyli sztuka i mistyka na Śląsku w czasach baroku, Wrocław 2006.

Karel Svoboda, Estetika sv. Augustina a její zdroje, čes. překl. Praha 2000.