Pohyb neznámým terénem (výběrový kurz)
Základním tématem tohoto kurzu je otázka rozumění.
Aby tato otázka nebyla položena jen čistě abstraktním způsobem, je jako výchozí
bod zvolena problematika rozumění, tak jak se ukazuje v rámci
psychoanalytického a etnologického zkoumání, jejichž epistemologickou
blízkost nastínil M. Foucault v Les mots et les choses. Klíčovou roli
by v této souvislosti měl hrát zejména pojem terénu, který neoznačuje jen
specifické pole výzkumu, ale prostor setkání s jinakostí a diferencí vůbec.
V protikladu k jasně vymezenému, strukturovanému prostoru,
v němž se vždy již nějak orientujeme, je terén nedeterminovanou zónou,
která obklopuje setkání s jinakostí a diferencí v nás i mimo nás.
Bylo by však chybou postulovat jakýsi terén an sich. Terén je vždy svázán
s empirickým materiálem, který se v něm ukazuje, o čemž jasně svědčí
právě psychoanalytický či etnologický způsob zkoumání. Jediné, co lze
reflektovat, je proto zvláštní povaha pohybu v terénu, kde rozumění
nepostupuje analyticky, tj. od známého k neznámému, ale naopak od
nedeterminovaného k determinovanému. Vzhledem k tomu, že vstup do terénu
je vždy spojen se ztrátou orientace, jež vyvolává potřebu znovu se zorientovat
a zkonstruovat celkový kontext, který by všem jednotlivostem dával jasný smysl,
dá se říci, že pohyb v terénu charakterizují komplementární procesy dekontextualizace a rekontektualizace.
Jelikož však procesy dekontextualizace a rekontextualizace nespadají pouze do psychoterapeutické a
etnologické problematiky, ale zasahují mnohem širší pole lidské zkušenosti,
nelze pojem terénu omezovat jen na výše zmíněné disciplíny. P. Ricoeur ve svém Le temps et récit
například ukazuje, nakolik jsou procesy dekontextualizace
a rekontextualizace obsaženy v samotném
aktu četby. Každé setkání s neznámým textem, ať už filosofické, vědecké či
literární povahy, je jistým vstupem do terénu jakožto prostoru, v němž je
nutné nejprve se zorientovat, zachytit se určitých opěrných bodů, a teprve
následně vytvořit komplexní interpretaci. Podobnou zkušenost popisuje ve Phénoménologie de la perception
i M. Merleau-Ponty, když hovoří o autentické řeči
a tichém cogitu. Na rozdíl od zmíněných postřehů
se však zamýšlené zkoumání zvláštní povahy terénu a pohybu v něm
nebude smět opřít o generální koncepci rozumění, v jejímž jádru je
ukryt více či méně zamlčený předpoklad jednoty a autonomie myšlení. Všechny
úvahy o povaze rozumění a interpretace se musí naopak odvíjet ze
specifické povahy terénu, v němž se myšlení setkává s diferencí a
jinakostí. Cílem tohoto přednáškového kurzu je proto tematizovat pohyb neznámým
terénem v kritické diskuzi s fenomenologickou a hermeneutickou
tradicí, k níž Merleau-Ponty i Ricoeur náleží. Z kritického vymezení se vůči
myšlenkovým koncepcím uvedených autorů by měla vyplynout taková tematizace
setkání s novým a neznámým, jež bude relevantní nejen v rámci
psychoterapie a etnologie, ale i v celé řadě dalších oblastí
kulturního a sociálního života.
Literatura:
Binswanger, Ludwig: Schizophrenie. Pfullingen,
Neske,1957.
Caputo, John, D.: Radical
Hermeneutics. Repetition, Deconstruction and the Hermeneutic Project. Bloomington and Indianopolis, Indiana Univerity Press, 1987.
Caputo, John, D.: More Radical
Hermeneutics: On not Knowing
Who we are. Bloomington and Indianopolis, Indiana Univerity Press, 2000.
Deleuze, Gilles: Différence et répétition, Paris, PUF, 1968.
Deleuze, Gilles ?
Guattari, Felix: L´Anti-Oedipe:
Capitalisme et schizophrénie. Paris, Minuit,
1972.
Deleuze, Gilles -
Guattari, Felix: Kafka : Kafka. Pour une littérature mineure. Paris, Minuit, 1975.
Deleuze, Gilles -
Guattari, Felix: Mille plateaux:
capitalisme et schizophrénie 2.
Paris, Minuit, 1980.
Deleuze, Gilles -
Guattari, Felix: Qu ´est-
ce que la philosophie?. Paris, Minuit,
1991.
Derrida, Jacques: De la grammatologie.
Paris, Minuit, 1967.
Foucault, Michel: Les mots et les choses. Paris, Gallimard, 1966.
Foucault, Michel: L´histoire de la folie à l´âge
classique.
Paris, Gallimard, 1993.
Freud, Sigmund:
Sebrané spisy Sigmunda Freuda. Praha, Psychoanalytické nakladatelství.
Geertz, Clifford: The Interpretation of Cultures. New York, Basic Books, 1973.
Heidegger, Martin: Sein und
Zeit. 17. vydání, Tübingen,
Niemeyer 1993.
Laing, R. D.: Divided
Self. London, Tavistock
Publications, 1960.
Laing, R. D.: Self and Others. London, Tavistock Publications, 1961.
Lévi-Strauss, Claude: Anthropologie structurale. Paris, Plon, 1958.
Lévi-Strauss, Claude: Tristes tropiques. Paris, Plon, 1955.
Maldiney, Henri: Penser l?homme et la folie. Grenoble, Editions
Jérôme Milion, 1991.
Merleau-Ponty, Maurice: Phénoménologie de la perception.
Paris, Gallimard, 1945.
Merleau-Ponty: Signes.
Paris, Gallimard, 1960.
Ricoeur, Paul: Temps et récit I, II, III. Paris, Edition du Seuil, 1991
Ricoeur, Paul: De l?interpretation:
essay sur Freud. Paris, Edition du Seuil, 1965.
Vattimo, Gianni: The Adventure of Difference, Philosophy after Nietzsche and Heidegger. Překl. Cyprian Blamires , Baltimore, The Johns Hopkins University Press, 1993.
Žižek, Slavoj: The Sublime Object of Ideology. London, New
York, Verso, 1989.