ANOTACE A SEZNAMY LITERATURY K SEMINÁŘŮM 2001/02

Předchozí anotace Rozvrh 2001/2002 Verze pro tisk




Miroslav PETŘÍČEK:
Hmota, tělo, vnímání. Filosofická tradice v současném pohledu


Skeletový seminář: FILOSOFIE XX. STOLETÍ

Hlavní témata:

Diderot a J. J. Rousseau. - Osvícenecký materialimus v kontextu. - Filosofické a literární konstrukce těla a hmoty. - Praktická filosofie: etika, nikoli morálka. - Vtělená existence: volní a ne-volní, emoce a vášně. - Tělo, vina, duch a hmota: fenomén rezistence. - Literatura a filosofie.

Knihy a autoři:
Henri Bergson, Maurice Merleau-Ponty, Renaud Barbaras, Denis Diderot, Thomas Hobbes, Helvétius, Holbach, La Mettrie, free thinkers ve Francii (epikureismus a atomismus v 17. století)
román v 17. a 18. století, E. Zola, D. H. Lawrence aj.

Seznam literatury ke zkoušce ze skeletového semináře (pro 1.roč. FIL)



Jiří POLÍVKA: Úvod do fenomenologie


Anotace:
Cílem kursu je uvedení do problematiky fenomenologické filosofie na základě elementárního výkladu pojetí jejího zakladatele s výhledy na jeho kritiku u M. Heideggera. Kurs nepředpokládá žádné speciální znalosti, žádoucí je základní obeznámenost s dějinami filosofie.

Kurs bude doprovázen četbou vybraných textů.



Zdeněk PINC: Kořeny evropské tradice


Anotace:
Filosofické základy evropského myšlení; jeho řecké a hebrejské kořeny, jeho motivy, vývoj, tradice péče o duši. Kurs probíhá formou hromadné přednášky i semináře. Proškolení je důkladné, ověřené několika písemnými pracemi studentů.

Podmínky atestace pro studenty



Martin PUTNA: Latinské a řecké myšlení na přelomu starověku a středověku


Anotace:
Přelom starověku a středověku, doba od zhruba druhé poloviny čtvrtého století do poloviny sedmého století je předmětem zájmu několika vědních disciplín: Končí zde zájem historiků antické literatury, začíná zde zájem medievistů. Pro první je tato doba "už téměř ne", pro druhé "ještě téměř ne". Pro historiky křesťanského myšlení je tato doba naopak dobou vytváření textového kánonu tzv. patristiky. Přelom starověku a středověku je proto ideální dobou pro mezioborové bádání, v našem případě na hraničním poli mezi literární komparatistikou a religionistikou. Z tohoto pohledu budou také voleny ukázky "klasických" textů tohoto období, s jejichž četbou (v češtině nebo v překladech do moderních jazyků, s přihlížením k originálu) bude výklad kombinován. Přednáška volně navazuje na přednášku Římská literatura ze zimního semestru, jakož i na loňské přednášky Latinské myšlení a Vergilius v zrcadle interpretací a ještě volněji na předloňské přednášky Órigenés a Literatura pozdní antiky (s prof. Evou Stehlíkovou).

Atestace:
Předmět je zakončen zkouškou. Předpokladem k ní je aktivní účast na četbě. Zkouška probíhá jako rozprava nad písemnou prací na jedno z témat předmětu, podle volby posluchače.

Přehled konkrétních témat:

1) Latinská patristická klasika:
Hieronymus, Augustinus, Ambrosius, Paulinus z Noly. - Četba: Augustinus: O obci Boží
2) Řecká a latinská hagiografie: Athanasius, Sulpicius Severus, Apofthegmata, počátky typologie světců. - Četba: Athanasius: Život svatého Antonína, příp.: Sulpicius Severus: Život svatého Martina
3) Apokryfy: teologie a literárnost apokryfních textů. - Četba: Pseudokléméns: Recognitiones
4) Náboženská dvojdomost pohansko-křesťanská: Nonnos z Panopole, Sidonius Apollinaris. - Četba: Nonnos: Dionýsiaka
5) Monasticismus jako filosofie: Iohannes Cassianus, Basileios Veliký, Benedictus z Nursie. - Četba: Benedictus: Řehole
6) Vergiliánství a solární monoteismus jako poslední religiozita pohanů: Macrobius, Fulgentius. - Četba: Macrobius: Saturnálie



Dita RUKRIGLOVÁ:
Maimonides a Averroes

Výběrová přednáška

Anotace:
Cílem této přednášky je seznámit posluchače s myšlenkovými proudy v židovské a arabské filosofii v období od 9. do počátku 13. století. V ZS bude po historickém a terminologickém úvodu věnována pozornost především postavě největšího židovského filosofa středověku, Moše ben Maimona a jeho spisům Mišne Tóra a Průvodce tápajících. Okrajově budou vzpomenuti jeho předchůdci - Saadja gaón, Ibn Gabirol a Juda ha-Lévy.

V LS se centrum zájmu přesune na díla nejvýznačnějších muslimských filosofů Ibn Rušda, al-Fárábího a Ibn Bažži. Konkrétně na slavné spisy o harmonii: Knihu o harmonii učení dvou mudrců, božského Platóna a Aristotela a Knihu o harmonii mezi náboženstvím a filosofií.

Požadavky na zápočet: písemná práce v rozsahu cca 10 stran
Požadavky na zkoušku:
písemná práce a ústní pohovor

Doporučená literatura:
• VAJDA, GEORGES. Introduction a la pensée juive du Moyen Age. Paris : Vrin.
• HUSIC, ISAAK. A history of medieval Jewish philosophy. New York.
• History of Islamic philosophy. In NASR, SEYYED HOSSEIN ; LEAMAN, OLIVER (eds.). Routledge history of world philosophies. London.



Dita RUKRIGLOVÁ:
Maimonides O životosprávě


Anotace:
Seminář je zaměřen na četbu a interpretaci spisu O životosprávě, který budou mít posluchači k dispozici v pracovním českém překladu. Pro studenty hebraistiky bude rovněž připraven hebrejský text. Znalost hebrejštiny nebo arabštiny je vítaná, není však podmínkou.

Požadavky na zápočet: aktivní prácce v semináři a písemná práce v rozsahu cca 5 stran

Doporučená literatura:
HIPPOKRATÉS. O životosprávě; popřípadě další spisy z Corpus Hippocraticum



Milan SOBOTKA:
Hegelova Fenomenologie ducha

Anotace:
Soustavný výklad Hegelova díla včetně kritického přehledu prací k tomuto dílu.

Seminář: četba z Fenomenologie ducha.



Milan SOBOTKA:
R. Descartes: Úvahy o první filosofii II.

Anotace:
Četba a rozbor námitek a odpovědí k Descartovým Meditacím navazující na loňskou četbu tohoto díla.



Jan SOKOL: Úvod do filosofického diskursu


Anotace:
Cílem přednášky je uvedení do filosofického myšlení, resp. probouzení této schopnosti, a to nikoli cestou dějin filosofie, ale stručným obhlédnutím hlavních tématických oblastí, soustředěných kolem filosofie člověka: zkušenost a fenomén, prostor a čas, jazyk a řeč, pravda, vědění a věda, příroda a technika, společnost a instituce, já a ty, osoba a dějiny, náboženství, kultura a civilizace, člověk a svět.

Podmínky atestace pro studenty


Literatura:

• Sokol: Malá filosofie člověka.



Stanislav SOUSEDÍK: Modální pojmy v 9. knize Aristotelovy Metafysiky


Anotace:
Četba 9. knihy Aristotelovy Metafyziky a výňatků z komentáře Tomáše Akvinského a Jana Dunse Scota. Texty se budou číst v jazicích originálů.

Literatura:
• WOLF, URSULA. Möglichkeit und Notwendichkeit bei Aristoteles und heute. München : Fink, 1979.
• KNUUTILLA, SIMO. Modalities in medieval philosophy. London ; New York, 1993.



Michael STAUDIGL: Kritik und Radikalisierung der Phänomenologie bei Michel Henry


Inhalt:
Das Seminar setzt es sich zur Aufgabe, anhand des Textes "Die phänomenologische Methode" die fundamentale Kritik nachzuzeichnen, die Michel Henry an der klassischen Phänomenologie Husserls übt. Die Strukturen dieser Kritik sollen dabei genauso erarbeitet werden, wie die Möglichkeiten, die der Phänomenologie im Rahmen der damit verbundenen Radikalisierung eröffnet werden. Neben einer Analyse von Henry und Husserl sollen hierbei zudem ausgewählte Texte Patockas herangezogen werden, um mittels dieser die Bedeutung von Kritik und Radikalisierung im Rahmen der Phänomenologie noch klarer fassen zu können. Didaktik: Einführung in die Phänomenologie Henrys; gemeinsame Lektüre und Interpretation der Texte; bei Interesse vertiefende Impulsreferate und Exkurse

Literatur:
• HENRY, Michel. Die phänomenologische Methode. In Radikale Lebensphänomenologie. Freiburg ; München : Alber 1992, s. 63-212.
• HUSSERL, Edund. Die Idee der Phänomenologie [Fünf Vorlesungen]. Hamburg : Meiner, 1986. (Husserliana, Bd. II. Den Haag : Nijhoff, 1973).
• PATOČKA, Jan. Die Bewegung der menschlichen Existenz. Stuttgart : Klett-Cotta, 1991. Teil IV, "Schriften zur asubjektiven Phänomenologie", 265-452.



Štěpán ŠPINKA:
Mimesis, katharsis, hamartia

(Aristotelova Poetika na pozadí Platónovy filosofie a Sofoklova Krále Oidipa)


Anotace:

Kurs navazuje na loňský kurs "Mimésis a katharsis", jehož cílem bylo sledovat proměny některých klíčových myšlenek mezi Platónem a Aristotelem a během něhož byla podána interpretace prvních jedenácti kapitol Aristotelovy Poetiky. V zimním smestru budeme pokračovat v interpretaci Aristotelovy Poetiky a sledovat vybraná témata: soustředíme se především na problematiku hamartia, "viny" či "pochybení", budeme však (tak jako v prvém roce) i nadále sledovat otázku vztahu tragédie a filosofie a jejich vlivu na duši a její pathé, problematiku mimésis a katharsis v souvislosti s polaritou mythos-logos a otázky týkající se techné a jejího vztahu k praxis a k božskému. V letním semestru se pak budeme věnovat Sofoklově tragédii Oidipus král (a v menší míře i k dalším tragédiím) a otázce, do jaké míry a v jaké podobě můžeme v této pro Aristotela nepochybně paradigmatické tragédii klíčové motivy Poetiky skutečně nalézt.

Kurs není primárně zamýšlen jako četba textu v originále, k řeckému textu Aristotelovy Poetiky i Sofoklova Krále Oidipa se však budeme pravidelně obracet. Podmínkou udělení atestace je "patronát" nad vybranou částí Aristotelovy Poetiky, případně referát či písemná práce k zvolenému tématu. Absolvování loňského kursu není nutnou podmínkou.

Literatura:
a) vydání textu, překlady, komentáře Aristotelovy Poetiky:
• KASSEL, R. Aristotelis de arte poetica liber. Oxford, 1965. [OCT]
• HALLIWELL, S. Aristotle Poetics [text a překlad]. In HALLIWELL, S. et al. [ed.]. Aristotle, Poetics ; Longinus, On the Sublime ; Demetrius, On Style. Cambridge [Mass.], 1996.
• ELSE, G. Aristotle's Poetics : the argument. [Text, překlad a komentář]. Cambridge, 1957.
• LUCAS, D. W. Aristotle Poetics. Oxford, 1968.
• FUHRMANN, M. Aristoteles Poetik. Stuttgart, 1976 [1982].
• KŘÍŽ, A. Aristoteles Poetika. Praha, 1948.
• MRÁZ, M. Aristotelés : Poetika. Praha, 1996.

b) další literatura k Poetice, k problematice hamarita a ke vztahu Poetiky k tragédii a ke Králi Oidipovi zvlášť:
• BELIFIORE, E. Tragic pleasures : Aristotle on plot and emotion. Princeton, 1992.
• GOLDEN, L. Aristotle on tragic and comic mimesis. Atlanta, 1992.
• HALLIWELL, S. Aristotle's Poetics. London, 1986.
• RORTY, A. O. (ed.). Essays on Aristotle's Poetics. Princeton, 1992.

• BREMER, J. M. Hamartia. Amsterdam, 1969.
• CESSI, V. Erkennen und Handeln in der Tragischen bei Aristoteles. Frankfurt, 1987.
• JONES, J. On Aristotle and Greek tragedy. London, 1962.
• SÖFFING, W. Deskriptive und normative Bestimmungen in der Poetik des Aristoteles. Amsterdam, 1985.
• ZIERL, A. Affekte in der Tragödie : Orestie, Oidipus Tyrannos und die Poetik des Aristoteles. Berlin, 1994.

c) literatura k Sofoklovi a především ke Králi Oidipovi:
• DAWE, R. D. Sophokles : Oedipus Tyrannus. Cambridge, 1982.
• JEBB, R. C. Sophokles : the plays and fragment. Part I, The Oedipus Tyrannus. Cambridge, 1893.
• KAMERBEEK, J. C. The plays of Sophokles, IV. Leiden, 1967.
• O'BRIEN, M. J. Twentieth century interpretations of Oedipus Rex. Englewood Cliffs, 1968.
• KITTO, H. D. F. Poiesis : structure and thought. Berkley, 1966.
• REINHARDT, K. Sophokles. Frankfurt, 1976. [angl. překlad: Oxford, 1979.]
• SEGAL, Ch. Oedipus Tyrannus : tragic heroism and the limits of knowledge. New York, 1993.
• VERNANT, J.-P. ; VIDAL-NAQUET, P. Myth and tragedy in ancient Greece. New York, 1988.
• WINNINGTON-INGRAM, R. P. Sophokles : an interpretation. Cambridge, 1980.



Štěpán ŠPINKA:
Seminář k antické filosofii

Anotace:
Cílem semináře je vytvořit prostor, v němž by bylo možné v pracovní podobě prezentovat a pokud možno zevrubně diskutovat výsledky bádání pre- i postgraduálních studentů na poli antické filosofie. Předpokládáme, že seminář budou navštěvovat především ti studenti, kteří již pracují na svých diplomových či disertačních pracích v oboru antické filosofie, srdečně zváni jsou však také další vážní zájemci. Seminář je možné zapsat v kombinaci s kursem Platón: Parmenidés jako diplomní seminář. Podmínkou udělení atestace je přednesení referátu a koreferátu v rámci semináře.



Karel ŠPRUNK:
Přirozený zákon

Anotace:
Výchozí otázou filosofické etiky je, zda mravní rozhodnutí jsou ponechána na naší libovůli nebo zda existují objektivní, obecně platná hlediska, která musíme při rozhodování respektovat. Podle teorie přirozeného zákona nejsou mravní zásady relativní a jejich základem je přirozená povaha člověka. Tato teorie má dlouhou tradici, sahající až do starověku. Její různé podoby souvisí jednak s proměnami filosofického pojmu přirozenosti, jednak s různým pojetím lidského subjektu.

Seminář je věnován analýze vybraných textů teoretiků přirozeného zákona: Aristotelés, stoikové, Cicero, Augustinus, Gratian, Abealard, Tomáš Akvinský, Duns Scotus, Suarez, Hobbes, Locke aj.

Seminář je dvousemestrální.

Podmínky atestace:
K zápočetu: koncem každého semestru prezence a pohovor k tématice semináře, ke zkoušce navíc 20-ti stránková práce na téma související s tématikou semináře.



Karel THEIN: Platon



Seznam literatury ke zkoušce ze skeletového semináře (pro 1.roč. FIL)



Ivo TRETERA: Dějiny filosofie



Anotace:
Přednášky jsou určené pro všechny studijní obory na FF UK.

Podmínky atestace pro studenty:
stanoví přednášející v rámci kursu

Literatura:
• TRETERA, I. Nástin dějin evropského myšlení.



Ivo TRETERA: Úvod do moderní francouzské filosofie

Anotace:
Přednášky jsou určeny pro oborvé studenty filosofie, otevřeny jsou však i pro studenty jiných oborů. Na programu bude Bergson, Marcel, Sartre, Teilhard de Chardin, Ricoeur, Lévinas.



Petr TRNKA: Seminar in Ethics and Political Philosophy


Description:
This course will examine the tradition of naturalism in ethics and politics. The naturalist tradition stems from Epicurus and Lucretius, among the classics, and is developed more fully in early modern philosophy by Spinoza and Hume, and in contemporary thought by Deleuze. Naturalism in this sense means an ethic that is founded in nature, e.g., in Spinoza's dictum that ethics is about what a body can do. (This broad naturalist tradition has little to do with the contemporary scientistic reduction of value to fact). For political philosophy, naturalism means that politics is constituted by the forces or powers of the body politic.

The approach of the course will be partly historical and partly contemporary; ethics will be treated more fully in the first half, and politics more so in the second. Readings in ethics will include Plato, Epicurus, Spinoza, Hume, Nietzsche, Brentano, and Scheler; readings in politics include Hobbes, Marx, Negri, Foucault, Deleuze and Guattari, and Agamben.

Central contemporary questions to be focused upon include: (1) what makes up my body? (2) what is desire? (3) what are the powers of ndividuals and collectives? (4) what is resistance? (5) what is affirmation?

Lectures will be primarily in English; discussion and seminars may be in English or Czech.

Syllabus:
Part I: Naturalist Ethics
1 Introduction: naturalism in ethics and politics
2 Platos's Philebus: what is good?
3 Epicurus selections: an immanent philosophy of nature
4 Spinoza's Ethics, selections: what a body can do
5 Hume's Dialogues: thought, habit, and life
6 Nietszsche's Genealogy: a typology of morals
7 Brentano's Origin: feelings of love and hate
8 Scheler's Formalism, selections: a phenomenology of value

Part II: Naturalist Politics
9 Schmitt's Concept of the Political: what is politics?
10 Marx's Capital, selections: dialectics of value and the commodity form
11 Negri's Savage Anomaly, selections: philosophy of power
12 Foucault's Discipline and Punish, selections: disciplining the body
13 Deleuze's and Guattari's Thousand Plateaus: nomadic and sedentary power
14 Virilio, selections: speed and politics
15 Serres' Natural Contract: ecology and science
16 Agamben's Homo Sacer: the concentration camp and bare, naked life



Tomáš VÍTEK: Věštění v Řecku

Anotace:
Tématem dvousemestrové přednášky bude popis, analýza a interpretace základních divinačních metod (zimní semestr) a nastínění povahy a činnosti médií, věštíren a věštebných míst (letní semestr). V centru pozornosti bude stát Řecko klasické doby, ale některé věštebné techniky budou sledovány v širším horizontu, a to časovém (pozdní hellénismus, latinský středověk, renaissance), geografickém (Řím, Byzanc, Orient) i žánrovém (přesahy do magie a filosofie). Jedním ze sledovaných cílů bude též zkoumání podmínek, v nichž je předpovídání možné a smysluplné, a odkrývání vazeb mezi věštěním, náboženstvím a kulturními matricemi.

Podmínkou absolvování kursu bude zápočtový esej (za zimní semestr) a zkouška (za letní semestr). Podrobnosti budou upřesněny v úvodní přednášce.

Sylabus:
Zimní semestr:

1. Seznámení s problematikou a literaturou
2. Klédonomancie, fémomancie, brontoskopie, palmomancie
3. Kléromancie, rhabdomancie, numeromancie, rhapsódomancie
4. Geomancie, lithomancie, ofitomancie
5. Hydromancie, lekanomancie, katoptromancie, onychomancie, ooskopie
6. Hieroskopie, haimomancie, heparoskopie, ómoplatoskopie
7. Pyromancie, fótagogie, lichnomancie, libanomancie, kapnomancie
8. Ornithomancie
9. Oneiromancie, incubatio
10. Další ominální techniky (alektryomancie, alfitomancie aj.)

Letní semestr:
1. Inspirační divinace a věštec
2. Věštění prostřednictvím média
3. Nekromancie a Épeiros
4. Dódóna
5. Dydima
6. Klaros, Siwa, Mallos a jiné menší věštírny
7. Delfy
8. Věštby
9. Věštění a filosofie

Základní primární texty:
• CICERO. De divinatione.
• APOLLODÓROS.
• PLÚTARCHOS [delfské spisy].
• JAMBLICHOS. De myst. egypt. (3. kniha)

Základní sekundární literatura:
• BOUCHÉ-LECLERCQ, A. Histoire de la divination dans l´antiquité I-IV. Paris, 1879-82.
• HALLIDAY, W. R. Greek divination. London, 1913.
• FLACELIERE, R. Devins et oracles grecs [angl. př.: Greek oracles. London, 1965, 1976 (2. vyd.)].
• BLOCH, R. La divination dans l´antiquité. Paris, 1984.
• PARKE, H. W. Greek oracles. London, 1967.
• DELATTE, A. La catoptromancie grecque et ses dérivés. Paris, 1932.
• PARKE, H. W. The oracles of Apollo in Asia minor. London, 1985.
• PARKE, H. W. The oracles of Zeus : Dodona, Olympia, Ammon. Cambridge, 1967.
• PARKE, H. W. - D. E. Wormell, The Delphic Oracle I-II, Oxford 1956.
• AMANDRY, P. La mantique apollinienne a Delphes. Paris, 1950.
• VANDENBURG, P. Das Geheimnis der Orakel. München, 1981 [slov. př.: Bratislava, 1983].

Předchozí anotace Rozvrh 2001/2002 Verze pro tisk


© Moskyt Domovská stránka Aktualizováno: 02.09.2002