Zdeněk KRATOCHVÍL,
Matyá‘ HAVRDA: ANTICKÉ KŘESŤANSTVÍ
(neboli „Křesťanství před koncily“)
Posluchačům religionistiky se započítává jako „Křesťanství“
Sylabus:
Zimní semestr:
Kanonické spisy Nového zákona a texty jim podobné (apokryfy)
- Literatura k tématu kursu. Otázky chronologie, vztahu historické
autenticity a autenticity vnitřního smyslu. Metodické poznámky pro předná‘ejícího:
misie neučiní‘, nové církve nezaloží‘ - pro v‘echny: i „mrtvá“ náboženství
jsou zdrojem inspirace a možnosti života (stejně i „mrtví“ bohové).
- „O původu křesťanství“ - typické téma 19.st., viz „původ druhů, člověka,...“
Zneužíváno k legitimizaci statu quo (apologie), k projekcím zlatého
věku do prvotního křesťanství, k hledání viníka pádu (v hellénizaci),
k destruktivnímu „demaskování“. Problém kontinuity křesťanství v čase.
Problémy historických a filosofických metod. Vztah obecných dějin a
„dějin spásy“.
- Hledání měřítka „křesťanskosti“ nás vede k pátrání po konstituci
kánonu Nového zákona a po konstituci nejstar‘ích věroučných vyznání
- obojí původně jako součást liturgie, byť i ve vztahu k pojetí církve
a jejího kérygmatu. Vznik a rozsah kánonu (tedy nikoliv jednotlivých
spisů) Nz v průběhu 2.st. a jeho pozděj‘í petrifikace. Problémy pojetí
kanonicity a inspirace („Zjevení“), vliv židovství a římského práva.
- Vznik jednotlivých spisů kánonu Nz ve stabilizované podobě: 2. polovina
1.st. Legendy o sepsání. Problémy historické a textové kritiky spisů
Nz: přehled těchto snah od zač. 3.st. (Kléméns, Órigenés) po současnost
(zvl. Form-geschichtliche Methode, FGM). Biblická archeologie a papyrologie.
- Důležité kodexy (od 4.st.) a papyry (od 2.st.) s řeckým textem Nz.
Papyrologické kuriozity. Staré překlady Nz a jejich rukopisné doložení:
latinské (Vetus latina, Vulgata), syrské aj. Kriticiké edice textu Nz.
- Novodobé překlady Nz (zvl. reformační a současné). Je v‘ak řecký
text vskutku originálem Nz? Viz Hieronymovo mínění o aramejské předloze
Mt nebo Tresmontanovo o hebrejském orig. Jana. Jak se dostat před řecký
text? Problém: „ipsissima verba Jesu“. Řečtina Nz (levantská koinh),
vliv LXX nejen v citátech Starého zákona, nýbrž v celém pojmosloví (např.
doxa).
- Naděje FGM: zmapování redakčních vrstev a tématických celků tradice,
rekonstrukce zvěsti o Ježí‘ovy v podobě 30. až 40.let 1.st. Problémy
FGM: „kolektivní autorství“?, mytologizace zvěsti a demytologizace.
Příklady na evangeliích: „Pramen Q“ = Mt ??Lk. Chronologie evangelií
(50.-90.léta). Problémy Jana. Tradičně: pojem „synoptici“ (viz Eusébiovy
„kánony“).
- „Theologie“ a jazyk synoptiků:
Mk - latinismy, zázraky, problém závěru (16.kap., zvl. 16,9-19)
Mt - arameismy, židokřesťanství, mesianismus, apokalyptika, farizeové,
logia
Lk - hellénistická novela, legendy, lidství, logia.
- Theologie Janovských spisů
Janovo evangelium - hebrejsko-řecká epifanická meditace. Zdroj
křesťanské theologie, Qeologoj.
Epi‘toly (agaph).
Apokalypsa - výkladová tradice, odli‘nost od „přítomnostní“ apokalyptiky
Janova evangelia.
- „Theologie“ Skutků apo‘tolů:
Sk - Pojetí dějinné kontinuity křesťanství v 30. - 60.letech, Pavlova
misie do řeckého světa po stopách židovské hellénizované diaspory. Pojem
církve. Vztah k Řekům (zvl. „Pavel na Aréopágu“, Sk 17). Postava Petra.
- „Theologie“ Pavla z Tarsu - Problém svědectví (Apo‘tol), khrugma,
moralizace, Židé a Řekové, Zákon, „Starý zákon“ (palaia diaqhkh), (podle
toho pak „Nz“ - Kainh diaqhkh, Novum tetamentum), christologické hymny.
- Datace „apokryfů“ (2.st., někdy i pozděj‘í). Rozli‘ení různých typů
„apokryfů“:
Starokřesťanské církevní spisy mimo obecný kánon Nz (viz Apo‘tol‘tí otcové).
Lidové pozděj‘í legendy (vesměs amplifikační a dokétské).
Gnostické křesťanské spisy, zvl. evangelia (2.st.) - pojem gnwsij, předkřesťanský
původ v synkrétismu, vztahy k Pavlovi a Janovi, konflikt s církví.
- Gnostické Tomá‘ovo evangelium - logia, paralely s „Q“ (Mt, Lk).
Gnostický Valentinovský okruh - epifanie Slova, paralely s Janem, pozděj‘í
kritické reference u Eirénaia a Klémenta Alex.
Janovské apokryfy.
- Základní proudy křesťanství kolem r. 100 (viz F.Vouga).
Základní pojmy: víra (pistij), carij, „obrácení“ (metanoia), kérygma,
křest (baptisma), eucharistie, diakon, presbyter, „biskup“ (dohližitel,
episkopoj).
Vztahy k Židům, Řekům, k Imperiu. Universalismus nebo zvlá‘tní „národ“?
„Ochlazení“ apokalyptiky a její transformace v liturgii a dějiny spásy.
Letní semestr:
Křesťanská církevní literatura mezi Novým zákonem a nikájským koncilem
(cca od konce 1.st. do zač. 4.století)
- „Spisy apo‘tolských otců“ - církevní spisy z převážně řeckého
prostředí, vět‘inou z poč. 2.st., moralizace a povrchní alegorizce (zvl.
Pastýř Hermův a Barnabá‘ův list), rigorismus pronásledovaných (Ignatios
z Antiochie), doklady pojetí církve (Kléméns Romanos), ale i památky
liturgie - Didaché. Ve 2.st. často lokálně i v kánonu Nz (zvl. Didaché,
Kléméns Rom.).
- Didaché: kontinuita církevní liturgie (eucharistie, křest) od novozákonní
doby do 2.st.
Pojetí kérygmatu a vazba vyznání víry na křest.
Příklon quasi-janovské maloasijské tradice (Papias, Polykarpos) k chiliasmu.
- Apologetická literatura a její význam pro formování křesťanské theologie.
Přehled autorů, spisů, stylů. Postoj k pohanství a filosofii, způsoby
argumentace. Nejstar‘í filosofická kritika křesťanství (Galénos, Kelsos).
- Justinova theologie: středoplatónské motivy; pojetí „filosofie“ a
důkazu; výklad náboženských dějin; + pojetí eucharistie. Dialog s Židem
Tryfónem v kontextu vztahů křesťanů, Židů a Řeků.
- Tatiánův spis Řekům: daimonologie, problematika Osudu; kontexty v
dobové gnóstické theologii. Tatiánovo Diatessaron.
- Athénagorova Přímluva za křesťany: způsob využití filosofické argumentace;
psychologický výklad modloslužby. O vzkří‘ení mrtvých: problém vzkří‘ení
těla v raně křesťanské theologii.
- Příklad theologického my‘lení, které vyrůstá z liturgického kontextu:
Paschální homilie Melitona ze Sard (2. pol. 2.st.). Role homiletiky
od novozákonní doby, modlitba „Otče ná‘“ v kontextu křtu; křesťanské
my‘lení jako interpretace liturgicky relevantních vrstev Nz.
- Antignóstická polemika: Eirénaios, Kléméns Alexandrijský, Órigenés.
„Regula fidei“; problém determinismu a tělesnosti.
- Kléméns Alexandrijský: koncepce theologie, hermeneutika, etika. Pojem
„gnóse“. Vazby na středoplatónskou filosofii a heterodoxní křesťanství.
- Vznik theologie: předpoklady a kritéria pravého poznání u Klémenta
a Órigena. Gnóstické motivy v Órigenově hermeneutice (Výklad Janova
evangelia). + Poměry za Démétria (Hist.eccl. VI). Později: paradox církevního
odmítnutí zakladatele vskutku církevní racionality. Paradoxy v dějinách
mni‘ství.
- Křesťanství v latinském světě 2. a 3.st.
Morální a právní rigorismus, clare et distincte, gratia et natura, supranaturale,
zásluhy a odměny, fundatio, tradere, institutio, auctoritas (zvl. Tertullianus).
- Eusebios z Kaisareie - historik křesťanství a ideolog konstantinovského
césaropapismu („theologického konstruktivismu“ politiky). Pojetí dějin.
Biblická studia.
Literatura:
primární (vybrané překlady do moderních jazyků) Ediční řady:
- ANCL Ante-Nicene Christian Library (anglicky)
- BKV Bibliothek der Kircheväter (německy)
- SC Sources chrétiennes (francouzsky a řecky, resp. latinsky)
Antologie a sborníky:
- Bober, Andrzej, Światla oikumeny. Antologia patrystyczna, Kraków
1965.
- Chadwick, Henry, Alexandrian Christianity: selected translations
of Clement and Origen, London 1954.
- Frühchristlische Apologeten und Märtyrerakten I - II, BKW, München
1913.
- Michalski, Marian, Antologia literatury patrystycznej, Warszawa,
PAX 1975.
- Novák, J. J., Patristická čítanka, Praha 1983.
- Spisy apo‘tolských otců, přel. L.Varcl, D.Drápal, J.Sokol, Praha,
Kalich 1986.
- Su‘il, Franti‘ek, Spisy svatých Otcův apo‘tolských a Justina Mučedníka,
Praha 1874.
- The Nag Hammadi Library in English, ed. J. M. Robinson, E. J. Brill
1996. Výbor z novozákonních apokryfů, ed. J. Mánek a kol., skripta Husovy
fakulty,
- Praha 1959.
Překlady jednotlivých autorů a textů:
- apokryfy: Výbor z novozákonních apokryfů; Michalski, str. 43-72;
ANCL 14.
- Aristeidés, Apologie: B.Wilanowski, Apologia Arystydesa, Kwartalnik
- teologiczny wileński I-II, 1923-24, str. 424-484; ukázky: Michalski,
str. 87-91, Bober, str. 20-26; Frühchristlische Apologeten I.
- Athénagorás, Legatio: Frühchristlische Apologeten I; ANCL 2.
- Eirénaios: Svatého Otce Irenea Patero kněh proti kacířstvím přel.
J. N. F.
- Desolda, Praha 1876.
- Eusebius Pamphili, Církevní dějiny, přel. J. J. Novák, Praha 1988.
- Evangelium pravdy, přel. Z. Kratochvíl, Praha 1994; viz též The Nag
Hammadi Library in English, str. 38-51.
- Hippolytos Římský, Vyvrácení v‘eho kacířstva, přel. J. Kozák, Praha
1997; ANCL 5.
- Justin Martyr, Apologie I - II: Su‘il; Frühchristlische Apologeten
I; ANCL 2.
- Justin Martyr, Dialog s Židem Tryfónem: Su‘il; Justinus, Dialog
mit dem Juden Tryphon, BKV 33, 1917; ANCL 2.
- Kléméns Alexandrijský, ukázky: Chadwick, Alexandrian Christianity;
Kratochvíl, Z., Proměny interpretací, Praha 1997; Novák; Šmelhaus.
- Kléméns Alexandrijský, souborné dílo: ANCL 4; Clemens von Alexandreia,
Ausgewählte Schriften, übersetzt von Otto Stählin, BKV, zweite Reihe,
Bd 7,8,17 - 20, München 1934-8; SC 2 (Protreptique), 70, 108 a 158 (Le
Pédagogue), 30 a 38 (Stromate I-II).
- Kléméns Alexandrijský, Excerpta ex Theodoto: The Excerpta ex Theodoto
of Clement of Alexandria, Greek&English by R. P. Casey, London 1934;
Clément d’Alexandrie, Extraits de Théodote, éd. et trad. de F. Sagnard,
SC 1970.
- Meliton ze Sard, De pascha: SC 123; Michalski, str. 80 - 83.
- Órigenés, Proti Kelsovi: Origen, Contra Celsum, transl. by H. Chadwick,
Cambridge 1953; ANCL 4; Origenes, Acht Bücher Gegen Celsus I-II, übers.
Von P. Koetchau, BKV 52-3, München 1926-7; Orig?ne, Contre Celse, SC
132 (I-II), 136 (III-IV), 147 (V-VI), 150 (VII-VIII), 227 (intro. et
index).
- Órigenés, De principiis: Origen, On first principles, transl. by
G. W. Butterworth, London 1973; ANCL 4; Orig?ne, Traite de principes
I-II, SC 252-3.
- Órigenés, Komentář k Janově evangeliu: ANCL 10; SC 120 (I-II), 157
(VI-X), 222 (XIII).
- Tatiános, Oratio: Frühchristlische Apologeten I; ANCL 3; ukázky:
Michalski.
- Tertullianus, Praescriptio: SC 46; ukázky v: Michalski.
- Tomá‘ovo evangelium, přel. P. Pokorný, Praha, Kalich 1982; viz též
The Nag Hammadi Library in English, str. 124-138.
sekundární:
Textologie Nového zákona
- Andresen, Carl, Logos und Nomos. Die Polemik des Kelsos wider das
Christentum, Berlin 1955.
- Dodds, E. R., Pohané a křesťané ve věku úzkosti, přel. M. Pokorný,
Praha 1997.
- Harnack, Adolf, Dějiny dogmatu, Praha, Kalich 1974.
- Harnack, Adolf, Geschichte der altchristlische Literatur bis auf
Eusebius I - II, Leipzig 1893-1904.
- Chadwick, Henry, Early Christian Thought and the Classical Tradition,
Oxford 1966.
- Karfíková, Lenka, Studie z patristiky a scholastiky, Praha 1997.
- Lilla, Salvatore R. C., Clement of Alexandria. A Study in Christian
Platonism and Gnosticism, Oxford University Press 1971.
- Matou‘ek, Jaroslav, Gnose, Kladno 1920, Praha 1996.
- Meller, Jan, Radostná zvěst Nového zákona, Praha 1973.
- Němec, Jaroslav, Dějiny křesťanského starověku, Olomouc, MCM 1997.
- Pagels, Elaine H., The gnostic gospels, New York 1982.
- Pagels, Elaine H., The Johannine Gospel in Gnostic Exegesis, Atlanta
1989.
- Pelikan, Jaroslav, The Emergence of the Catholic Tradition, Chicago
1971.
- Pokorný, Petr, Literární a teologický úvod do Nového zákona, Praha
1993
- Pokorný, Petr, Píseň o perle, Praha 1986, 1998.
- Pokorný, Petr, Počátky gnose, Praha, ČSAV 1969
- Schoof, Mark, Výzva nového věku, přel. K. Floss, Praha, Vy‘ehrad
1971
- Šmelhaus, Vratislav, Řecká patrologie, Praha, Kalich 1972
- Vouga, Francois, Dějiny raného křesťanství, CDK Brno + Vy‘ehrad
1997
- Walzer, R., Galen on Jews and Christians, Oxford University Press
1949.
Zdeněk KRATOCHVÍL:
PŘEDSOKRATICI
Určeno posluchačům religionistiky a jako výběrový kurs také studentům filosofie.
Kurs nepředpokládá znalost řeckého jazyka, nýbrž ochotu ke vstupu do originálního
pojmosloví a práce s ním.
Anotace:
Okruhy témat:
- Předběžné představení hlavních postav pozdně archaického a raně klasického
my‘lení. Zachování textů: doxografie, prameny, edice, způsoby značení
zlomků. Literatura. Předběžný nástin jejich role v evropské filosofii
od klasické doby po současnost. Problém anachronismu referátů a výkladů.
- Otázka žánru. Na úrovni literární: gnómická próza, poezie, satyra,
parafráze náboženské řeči, popis zkoumaného.
- Na úrovni my‘lenkové: mýtus nebo filosofie?, literatura nebo věda?,
náboženství nebo jeho kritika? (Často nic z toho, ale svébytné my‘lení,
které je nutno dále zkoumat.)
- Základní okruh výrazů pozdně archaického my‘lení: fýsis, živly a
jejich jména, protiklady (živlové i jiné), kosmos, harmonie, řádnost
(spravedlnost), zkoumání, učenost, du‘e, řeč, mysl, jedno, daimón, bůh,
bohyně, osudová moc, vždy, jedno. Některé jejich star‘í koncepce u epiků,
synchronní u lyriků, později u tragiků a filosofů.
- Typické syntaktické a rétorické prostředky protofilosofické řeči:
náboženské metafory, trojčlennost výroku, párování opozit, chiasmus,
fonetická asociace, pohor‘ování se a naopak zase pohor‘livá řeč, standardní
kritika Homéra a Hésioda (i jiných), ztotožňování jmen a výrazů, odkazování
na očividnou zku‘enost („příklady“).
- Základní obrazy a my‘lenkové figury u archaických protofilosofů:
rovnávaha hladiny ve vzájemnosti výkyvů, koloběh vody, běh nebe, koloběh
du‘e, plynutí, mez a bezmezno, polarity a apeiratické ‘kály, řízení,
část a celek, nepohnutost.
- Doxografické umanutosti: „první objevil“ cokoliv, „cestoval“, „nav‘tívil
Egypt“, vymý‘lení zvlá‘tních způsobů smrti, utváření genealogií „‘kol“.
Typus myslitele: zkoumatel, „muž boží“, kritik. Dělení podle Díogena
Laertia: iónská a italská větev, dále pak podle „‘kol“. Aristotelův
živlový a látkový ‘klíč k určování fýsiologů’. Časová a místopisná synopse,
možnosti vzájemných vlivů, vzájemné odkazy, korespondence s kultovními
místy a motivy. „Orfická“ hypotéza.
- „Sedm mudrců“, zvl. Solón a Thalés. Gnómická próza a její morální
naučení. Vliv a výjimky z něho. „Poznej sebe sama!“ - souvislost s Apollónovým
delfským kultem, dal‘í působení tohoto motivu. Dal‘í delfské a apollónské
motivy, jejich vlivy a reakce na ně.
- Spojnice Thalés - Anaximandros: sdílení života, obraz hladiny, koloběh
vody, počasí, zkoumání nebe, geometrie. Předloha pozděj‘í „teorie“.
Cvičení s gnómónem. Mapa a „sféra“. Nebe a kosmos. Atomizace kosmu zkoumáním
a vyrovnávání tohoto deficitu.
- Výklady Anaximandrova zlomku. Odkaz my‘lení proměn a protikladů.
- Spojnice Anaximandros - Anaximenés: „bezmezný“, živlové proměny,
počasí...
- Pýthagorejci archaické doby: chatrnost pramenů, falsa; zvlá‘tní charakter
„‘koly“, moralizace náboženství. Spojnice Miléťané - pýthagorejci: harmonie,
logizace protikladů, matematizace přírody. Svébytné pojetí du‘e. Vliv
a kritika.
- Xenofanés: svébytný subžánr satyry, dědictví zkoumání, reakce na
pýthagorejství, pre-eleatský motiv celosti. Xenofanův „poslední vtip“:
moralizace náboženství, logizace náboženství, noetizace božství. Možný
vliv a reakce na něj.
- Hérakleitos: svébytný žánr „řeči“, výlučnost, dipolární my‘lení;
logos, přirozenost, probuzení, oheň a řeka, rozpětí a koloběh du‘e,
harmonie, kosmos, osud. Svérázná životní a náboženská koncepce: bez
„pravdy“ a morálky! Výklad několika zlomků. Možné návaznosti na Anaximandra
a kritika ostatních star‘ích myslitelů. Parafráze Skythína z Teu a v
hippokratovském korpusu. Dějiny nedorozumění.
- Parmenidovo jedno. Prooimion na „prahu“ u bohyně versus logická ‘báseň’
o totožnosti. Dvě cesty a ta třetí. Vlivy: u eleatů, u Platóna; základ
metafyziky.
- Zénónova obhajoba Parmenida: aporie. Proč tak absurdní popis, díky
němuž jsou aporie aporiemi? „Digitalizace“ my‘lení versus plynulost
přirozených apeiratických ‘kál. Možné vlivy u atomistů a některých „sofistů“.
- Empedoklés: archaická postava na prahu klasické éry, „muž boží“,
neologismy modelující archaismus. „Čtyřpólové“ my‘lení: nejen živly,
ale předev‘ím vnitřní i vzájemná podvojnost polarit. „Mísení“. Výklad
několika zlomků. Topos srovnávání Empedokla s Hérakleitem; omyl komparace
s atomismem.
- Anaxagorás: moderna na prahu klasické éry, „osvícenec“, kritický
zkoumatel, „teoretik“. Nús a „mísení“. Redukce na kvality. Omyl komparace
s atomismem. Motivy Aristotelovy sná‘enlivosti.
- Pýthagorejci klasické éry: hudební harmonie, noetizace du‘e, vědění.
Vliv na Platóna. Nějaký atomismus?
- Diskuse o antickém atomismu a Démokritových zlomcích; problém autenticity
textu.
- Diskuse o motivech my‘lení některých sofistů.
Podmínky získání zkou‘ky nebo zápočtu:
- Zápočet za 1 seminární práci = (po konzultaci) referát článku, re‘er‘e
tématu, interpretace pramenného textu, komparace sekundárních interpretací,
překlad sekundární interpretace apod.
- Zkou‘ka za 2 seminární práce nebo za 1 zvlá‘tě dobrou nebo vět‘í
práci a kvalifikovanou diskusi jejích kontextů.
Literatura:
základní pracovní:
- Karel Svoboda: Zlomky předsokratovských myslitelů, Praha 1962, 1990.
- Díogenés Laertios: Životy, názory a výroky proslulých filosofů, Pelhřimov
1995.
pro ty, kdo jsou mocni originálních písmenek:
- Herrmann Diels - W. Kranz, Die Fragmente der Vorsokratiker, Zürich-Hildesheim
198918.
Dal‘í literatura na prvních předná‘kách.
Zdeněk KRATOCHVÍL:
UVEDENÍ K FILOSOFII
Určeno studentům nefilosofických oborů, včetně studentů
religionistiky
Anotace:
Sledování vztahů filosofie a ne-filosofie (tedy různých náboženství, literárních
žánrů i oborů vědy) na příkladech z různých dob a prostředí. Rozdělení předná‘ek
je tematické, nikoliv chronologické, přesto časté odkazy na "dějiny filosofie"
a na problém dějinnosti nebo evoluce i mimo filosofii. Co vlastně je filosofie?
Může být filosofie výsadním polem pěstování bytostné moudrosti? Studentům
nefilosofických oborů FF se zaúpočítává jako splnění požadavku z filosofie.
Doporučeno pro oborové studenty religionistiky. Způsob atestací stejný jako
u kursu Z. Pince "Kořeny evropské tradice".
Podmínky atestace pro studenty:
viz vývěska ve 2. patře na hlavní chodbě hl. budovy FFUK (lze zakoupit také
v Knihovně filosofie).
Syllabus:
Zimní semestr:
- Proč filosofie? Co je to filosofie? Není už v jejím pojetí europocentrismus
(dokonce graecocentrismus)? Řecká filosofie a jiné moudrostní tradice.
Tradiční pýcha filosofie: zvlá‘tní nárok na pravdu. Odkud se bere? Možnost
diskutovat vlastní předpoklady.
Je to první z věd?, meta-věda?, nebo to mezi vědou a ne-vědou?
Zákon tří stadií (Comte) a nauka o třech pohybech (Patočka). Co s tím?
- Je pravda, že „filosofie hledá pravdu“? Proč občas (a kdy?) stojíme
o „pravdu“ a co tím vlastně myslíme?
Vzájemný soulad dvou výpovědí? Soulad výpovědi s věcí? Soulad věci s čímsi,
o co v ní jde, nebo s jejím projevem? Zjevnost, neskrytost?
Filosofie bez problému pravdy a filosofie hledající pravdu.
- Antropocentrismus a antropomorfismus na‘eho my‘lení a vnímání. Paradoxy
humanismu. Zasutá přirozenost.
Co je „objektivní“ a co je „subjektivní“?
Reakce na kult jediné „objektivní“ pravdy, demaskování „morálního“ hlediska.
My‘lení a řeč. Pravda v různých diskurzech a žánrech. Pluralita literárních
žánrů užívaných pro filosofii - v chronologickém pořadí se objevují např.:
poezie, satyra, moudrostní výroky, parafráze náboženské řeči, logická
argumentace, naučné pojednání, traktát, esej, vědecké zkoumání, román.
- Hledání životního tvaru: dá se najít jako hotový, nebo musí vyrůst,
nebo je dán či vnucen? Vztahy svobody a mezí. Tradice jako opora nebo
okovy. Svoboda a osudová moc.
- Vztahy tradice a náboženství, náboženství a filosofie. Náboženství
jako základ společenství nebo jako soukromá záležitost. Ateismus.
- Co je „náboženství“. „Úcta, vztah.“ Jaká náboženství máme. Naivní
rozli‘ování náboženství: podle počtu bohů, podle „zjevenosti“. „Orientace
podle podstatněj‘ích hledisek, tedy: podle role rituálu, role textů,
nauky, životní praxe, náboženské instituce.
- Náboženství: tabu, mana, kult (ritus), mýtus. Mýtus a cyklický
čas.
Obnovování: vztah k počátku, původu, který je jiného řádu.
Pravzor a jeho uskutečňující nápodoba rituálem i každou činností. Jeho
zpřítomnění mýtem.
Naivní představa o lineárním čase, otevřeném filosofií, vědou, vírou.
- Dědictví starých náboženství:
Anatolie a egejská oblast: obrazy Bohyně, krocení Býka, pole a pěstování.
Revitalizace „pohanství“? Nevhodnost výrazu „pohanství“.
Mýtus o Gilgamé‘ovi. Transkulturní motivy a analogie.
Mýtus knihy Genesis o Stvoření (Hexaemeron). Rozdíly od novodobého „kreacionismu“.
Zvlá‘tnosti „Boha Stvořitele“.
- Řecké náboženství, básně, divadlo a filosofie:
Zeus, Athéna, Apollón, Dionýsos, Hermés, Hádés.
Epos, mytologie, lyrika, tragédie, moudrost, filosofie (ale i komedie,
román).
- Mudrci a filosofie. Transkulturnost sapienciální vrstvy řady velkých
náboženství. Obraz „probuzení“. Dědictví ve filosofii: „vědomí“, poznání
sebe sama.
- „Osoba“ - význam (viz personalismus) a problematičnost (maska, pod
osudem?). „Individualita“ a „totožnost“.
„Já“ - rozhraní tajemství a sobectví, moudrosti a obratu my‘lení do sebereflexe.
Vědomí - z čeho vyrůstá a jak se utváří jeho struktura? Tělesnost osoby.
- Fysis (příroda, přirozenost) a kultura.
Proměnlivost, mnohovýznamovost a uplývavost fysis. Její uchopování a pěstování,
ale i destrukce a zapomenutí. Přirozenost, tělesnost, du‘e.
- Filosofické dědictví mýtu o věčném návratu:
Obraz naru‘ené rovnováhy - nebo spí‘e rovnováhy v cyklu vychýlení z ní.
Emenace a koncentrace, mnohost a jednota, sestup (pád) a návrat, koloběh
života, cyklus du‘e.
Co míníme slovem du‘e? Pojetí filosofie jako péče o du‘i.
Letní semestr:
- Péče o du‘i a výchova, vzdělání.
Vzdělání a působnost řeči (náboženské, filosofické, ‘kolní, poetické,
politické).
Paradoxy výchovy, vzdělání a učení (odkud se bere pravda a životní orientace).
- Sókratés - zakladatelská legendární postava filosofie nebo kverulant
a ironický tazatel? „Porodnické umění“ my‘lenek.
Síla otázky. Kde se vynucuje odpověď: ve ‘kole a při soudním ‘etření.
Hermeneutická otázka po předpokladech řečeného.
Platón - racionalista nebo mystik? Vztah my‘lení (nazírání duchem) a vnímání
(prožívání). Podobenství o jeskyni.
- Podobenství o úsečce. Role „dialektiky“ a „důkazu“. Anamnésis.
Idea a ideály, Erós a sublimace. Krása
- Bůh, Dobro, smysl, účel. Výsostnost a upadlost těchto výrazů, které
vyslovuje vždy jaksi „na dluh“..
My‘lení analogií. Kdy lze rozli‘ovat mezi smyslem a náhodou?
Příčina a následek (účinek). Řetězce příčin?
Osud a determinismus nebo svoboda (nahodilá nebo účelná)? Paradoxy každého
z těchto pojetí.
- Filosofie politika: utopie, „poradenství“, konstruktivismus.
Filosofie jako metafyzika: role logiky.
Aristotelés: Jak se dělá pojem a jak se s ním zachází. Abstrakce a dedukce.
- Co je to „důkaz“. Jak se dělá tradiční věda do novověku (do zač.17.st.)?
Filosofie a vznik věd. Zvlá‘tní postavení geometrie. Proměna novověké
vědy, role filosofie při ní a po ní. Pojem „redukce“. Nárok vědy na platnou
pravdu.
Kumulativní pojetí poznání, pojem „paradigmatu“.
Pozitivistické a popperovské určení vědeckosti vědy.
- Historická věda a vědomí dějin.
Dějiny filosofie a filosofie dějin (problematičnost obojího).
Vázanost dějin na vědomého člověka, kontinuita tradice.
Křesťanský mýtus dějin (Augustin) a jeho dědicové.
Dějiny nebo eschatologie nebo pokrok nebo evoluce?
- Krize dějin nebo krize určitého mýtu o dějinách a krize latinské
tradice?
Latinské pojetí fundace, instituce, tradice, autority.
Scholastické pojetí vzdělání.
- Křesťanská tradice. Její zvlá‘tnosti (Boží milost, vůle). Její filosofické
a theologické intepretace.
Rozli‘ení filosofie, theologie a religionistiky.
Krize křesťanské tradice a novověká i současná filosofie a věda. Ateismus.
- Novodobé výzvy vědy filosofii: evoluce, astrofyzikální kosmologie,
fyzika mikrosvěta, sociobiologie, kybernetika.
- Jaké je „náboženství“ dne‘ní doby?
Role různých náboženských tradic i ateismu, synkretismus.
Lze myslet životní orientaci v mediálním světě „informace“ a reklamy?
Zdeněk KRATOCHVÍL:
RELIGIONISTICKÝ DIPLOMNÍ A OBOROVÝ SEMINÁŘ
Anotace:
Seminář, na kterém diplomanti v oboru religionistiky povinně a ostatní dobrovolně
představují mezivýsledky své práce. "Ostatními" se rozumí jak studenti,
kteří pí‘í nějakou práci (ročníkovou, postupovou) - nebo se prostě jenom
chtějí podělit s něčím, na čem pracují nebo co v literatuře potkali - tak
doktorandi i vyučující, případně i dal‘í hosté, pokud by se vyskytli; nezávisle
na jejich oboru, pokud téma nějak souvisí s oblastí religionistiky. Jsou
zváni i nereferující hosté (nakolik to fyzická i mentální kapacita dovolí),
zvlá‘tě pak ‘kolitelé. Zápočet se ov‘em uděluje jen za pokrok při psaní
diplomové práce, který projde společnou diskusí. |