Anotace a četby k předná‘kám a seminářům ÚFaR v ak.
r. 1999-00.
Edo GAJDOŠ: SEMINÁŘ K FILOSOFII
PŘÍRODNÍCH VĚD
Anotace:
Seminář bude doplňkovým k předná‘ce "Filosofické problémy přírodních věd"
av‘ak v jistém smyslu techničtěj‘í, více zaměřen na filosofické problémy
fyziky. V semináři se budou diskutovat problémy bytí fýsických jsoucen,
prostor a čas ve fyzice a filosofii, filosofické předpoklady klasické mechaniky,
fenomenologie měření, filosofické interpretace kvantové mechaniky a obecná
relativita.
Četba:
Doporučená literatura:
-
Ivor Leclerk, The Nature of Physical Existence
-
Milič Čapek, THE CONCEPTS OF SPACE AND TIME, Their Structure and Their
Development
-
R. I. G. Hughes, Filosophical Interpretations of Quantum Mechanics
-
A. N. Whitehead, Adventures of Ideas
-
Zdeněk Kratochvíl, Filosofie živé přírody
-
Zdeněk Neubauer, O Přírodě a přirozenosti věcí
Tomá‘ HALÍK: SOCIOLOGIE NÁBOŽENSTVÍ
Anotace:
Cílem kursu, který je určen předev‘ím pro religionisty a sociology, je
podat přehled dějin oboru od osvíceneckých prvopočátků až po současnou
dobu s důrazem na dílo hlavních představitelů a nejzávažněj‘í témata. Předná‘ky
budou kombinovány s referáty posluchačů, rozebírající ukázky textů klíčových
autorů. Poměrně velký důraz je věnován jak filozofickým předpokladům vzniku
sociologie náboženství, tak filozofickému kontextu jednotlivých sociologických
teorií náboženství.
V prvním semestru budou po v‘eobecné informaci o oboru představeny dvě
linie novověkého chápání náboženství (osvícenská a romantická)
a největ‘í pozornost bude věnována zakladatelům oboru (Comte, Durkheim,
Weber).
Druhý semestr je zaměřen na autory druhé poloviny dvacátého století,
jejichž teorie budou představeny jako hlasy do diskuze o nejzávažněj‘ích
tezích moderní sociologie náboženství - debata o sekularizaci, debata o
integrační roli náboženství, o náhražkách a proměnách tradičních náboženství
("civil religion", nová náboženská hnutí) a o budoucnosti náboženství v
globální moderní společnosti.
Syllabus:
I. semestr
-
Úvod do sociologie náboženství
-
Encyklopedické heslo "sociologie náboženství": cíl, metody, vztah k příbuzným
oborům...
-
Filozofické předpolí sociologie náboženství
-
Jak vzniklo pojetí náboženství, které je předmětem sociologické reflexe?
-
Osvícenecká linie: Vico, Hume, Feuerbach, Marx, Spencer
-
Romantická linie: Schleiermacherr, James, Bergson, Simmel, fenomenologie
-
Pohled antropologů: Robertson-Smith, Malinowski, Radcliffe-Brown, Mauss
-
Počátky sociologie náboženství
-
Comte, Tocquille
-
Klasikové sociologie náboženství
-
Durkheim; referát: text z Durkheima (R 42-54)
-
Weber referát z Webera (F 379-391)
-
Troeltsch; referát z Troeltsche (F 307-341)
II. semestr (Soudobá sociologie náboženství)
-
Úvod do soudobé sociologie náboženství - hlavní autoři, hlavní ‘koly, hlavní
tématické oblasti
-
Integrační funkce náboženství
-
Parsons; referát z Parsonse (R 55-60)
-
Parsonsovi pokračovatelé: Yinger, O'Dea
-
Civilní náboženství: Bellah; referát: text z Bellaha
-
Typologie a dimenze religiozity
-
Stark, Glock aj.
-
Debata o sekularizaci
-
Acquaviva, Martin, Wilson, Luckmann, Luhman, Davis aj.
-
Je postmoderní společnost ppostsekulární? (Berger)
-
Náboženství v postmoderním globálním světě
-
Nová náboženská hnutí
-
Globalizace, náboženská pluralita, dialog náboženství
-
budoucnost náboženství
Četba:
Čítanky textů:
-
Gill, R. (ed.): Theology and Sociology. New York, 1987 - G
-
Fürstenberg, F. (ed.): Religionssoziologie. Neuwith am R., 1964 - F
-
Robertson, R. (ed.): Sociology of religion. Blatimor, 1969 - R
Prameny běžně dostupné v če‘tině:
-
Berger, P. L.: Vzdálená sláva. Brno, 1997
-
Weber, M.: Sociologie vědění. Praha 1998
Doporučená literatura:
-
Dahm, K. H., Drehsen, V., Kehrer, G.: Das Jenseits der Gesellschaft. München
-
Ludwig, K.: Die Kirche im Prozess der gesellschaftlichen Differenzierung.
München, 1976
-
Kehrer, G.: Einführung in die Religionssoziologie. München, 1976
-
Martelli, S.: La religione nella societa. Bologna, 1990
-
Matthes, J.: Religion und Gesellschaft. Hamburg, 1967
-
Mörth, I.: Die gesellschftliche Wirklichkeit von Religion. Stuttgart, 1978
Tomá‘ HALÍK: FILOZOFIE NÁBOŽENSTVÍ
Anotace:
Kurs je určen pro studenty religionistiky a filozofie i vážné zájemce z
jiných příbuzných oborů. Po stručném představení oboru (zejména odli‘ení
od religionistiky a teologie) podává dějinný přehled filozofie náboženství
se zaměřením na malá monografická zastavení u díla klíčových osobností.
Vstup:
Různá pojetí filozofie náboženství
-
Osvícenské počátky filozofie náboženství (cambridgská skupina, Spinoza,
Locke, Hume, Kant)
-
Schellingova a Hegelova filozofie náboženství
-
Teorie odcizení a projekce: Feuerbach, Marx a Freud
-
Kierkegaard
-
Nietzsche
-
Heidegger a Sartre
-
Reakce teologů na kritiku náboženství (protestantská teologie od Bartha
po "teologii smrti Boha")
-
Schleiermacher a Tillich
-
Filozofie dialogu (Buber, Rosenzweieg, Ebner, Marcel)
-
Filozofie odpovědnosti: Jonas a Levinas
-
Filozofie jazyka a náboženství (Wittgenstein)
-
Hermeneutický a fenomenologický přístup (fenomenologie náboženství, Ricoeur)
Četba:
Literatura:
-
Pavlincová, H., Horyna, B.: Filozofie náboženství. Brno, 1999
-
Grabner-Heider, A.: Kritische Religionsphilosophie. Graz, 1993
-
Bucaro, G.: Filosofia della religione. Roma, 1996
-
Küng, H.: Existiert Gott? München, Zürich, 1978
-
Weischedel, W.: Der Gott der Philosophen. Darmstadt, 1983
Tomá‘ HALÍK: FILOZOFIE NÁBOŽENSTVÍ
- ČETBA
Anotace:
Jednosemestrový seminář pro malou skupinu vážněj‘ích zájemců, nejlépe majících
už nějakou zku‘enost s interpretací moderních filozofických textů. Bude
se číst pestrý soubor drobněj‘ích ukázek z děl soudobé, hlavně německé
a francouzské, filozofie náboženství v českých překladech. Volby konkrétních
textů z ‘ir‘ího připraveného souboru budou učiněny až podle složení účastníků.
Jde o volitelný seminář, zakončený zápočtem za aktivní účast, alespoň
jeden samostatný referát a protokol. Seminář může doplnit zejména látku
druhého semestru stejnojmenné předná‘ky.
Matyá‘ HAVRDA: GNOSTICKÉ ŠKOLY
DO ZAČÁTKU 3. STOLETÍ
Anotace:
Úvodní přehled náboženských skupin, o nichž referují křesťan‘tí heresiologové
2. a 3. století (Eirénaios, Kléméns Alexandrijský, Hippolytos aj.), a jejich
theologických koncepcí. Součástí předná‘ky budou exkurse do vybraných textů
z knihovny v Nag Hammádí (Tajná kniha Janova, Evangelium Pravdy, Trojdílný
traktát), případně do relevantních památek středoplatónské literatury.
Interpretační hledisko bude na jedné straně vymezeno hypotézou o vzniku
gnostických náboženských představ v prostředí heterodoxního judaismu (G.
Quispel et al.), na druhé straně pojetím gnostických theologií coby plodů
"platónského podsvětí" (J. Dillon).
Kurs je uzavřen zápočtem. Podmínky atestace: buďto student přeloží vybraný
text nebo část textu z pramenného jazyka (řečtiny, kopt‘tiny, latiny) a
opatří jej historickým úvodem a stručným komentářem, nebo vypracuje písemný
referát o zvoleném textu či ‘kole, založený studiem primárních pramenů
v překladech a dostupné sekundární literatury.
Sylabus
a literatura (pro rozsáhlost umístěno na samostatnou stránku)
Timothy CHILDERS: ISSUES IN EPISTEMOLOGY
Anotace:
We shall cover the central topics in current epistemological debates in
analytic philosophy. Knowledge is usually taken to be at least justified
true belief. The Gettier problem shows us, however, that this analysis
is not complete. So, we shall look at ‘defeasibility’ and ‘causal’ explications
of knowledge. Having at least a partial analysis, we can concentrate on
the notions of justification and belief (and on justified belief). Foundationalism,
coherentism and naturalism will be covered. We then examine various parts
of the theory of justified belief, concentrating on the problem of induction.
Solutions, both positive and negative, will be covered.
Četba:
Bibliography (I have photocopies of most of these):
Chisholm, Roderick M., The Theory of Knowledge (any edition: there are
3).
Gettier, E., 1963, ‘Is justified true belief knowledge?’, Analysis
23 (6), pp.121-3.
Howson, Colin and Peter Urbach, 1993, Scientific Reasoning: The Bayesian
Approach 2nd ed. (Chicago: Open Court), various sections.
Kornblith, Hilary, 1985, “What is Naturalistic Epistemology?” Naturalizing
epistemology, ed. Hilary Kornblith (Cambridge, Mass.: MIT Press), pp. 1-13.
Nozick, Robert, 1981, Philosophical Explanations (Oxford: Clarendon
Press), introduction and chapter 3.
Quine, W.V.O., 1969, “Epistemology Naturalized”, Ontological Relativity
and Other Essays (New York: Columbia University Press), pp. 69-90.
Quine, W.V.O., 1981 “Reply to Stroud”, Midwest Studies in Philosophy,
eds. P.A. French, T.E. Uehling and A.K. Wettstein (Minneapolis: University
of Minnesota Press), pp. 473-475.
Stroud, Barry, 1984, The Significance of Philosophical Scepticism (Oxford:
Clarendon), chapter chapters 1, 2 and 6.
Recommend reading:
Almeder, Robert, 1990, “On Naturalizing Epistemology” American Philosophical
Quarterly 27 (4), pp. 263-279.
Maffie, James, 1993, “Recent Work on Naturalized Epistemology” American
Philosophical Quarterly, 27 (4), pp. 281-293.
Popper, Karl R., 1965, Conjectures and refutations: the growth of scientific
knowledge (New York: Harper and Row).
Popper, Karl R., 1968, The logic of scientific discovery 2nd revised
ed. 1932 Logik der Forschung, (New York: Harper and Row).
Russell, Bertrand, 1910, “Knowledge by Acquaintance and Knowledge by
Description” Philosophical Essays repr. 1917 Mysticism and Logic (London:
George Allen and Unwin Ltd.).
Schick, Frederic, 1986, “Dutch Bookies and Money Pumps” Journal of
Philosophy, 83, pp.112-119.
Ivan CHVATÍK: HEIDEGGEROVA INTERPRETACE
ARISTOTELOVÝCH POJMŮ DYNAMIS A ENERGEIA
Anotace:
Výklad Heideggerovy interpretace Aristotelových pojmů DYNAMIS a ENERGEIA
na podkladě 33. svazku Heideggerových sebraných spisů.
V této předná‘ce z letního semestru 1931 sleduje Heidegger detailně
text prvních tří kapitol Aristotelova pojednání 9. knihy (theta) Metafyziky.
O co Heideggerovi po ztroskotání projektu publikovaného v roce 1929 pod
názvem "Bytí a čas" v jeho vyrovnávání se s Aristotelem jde, není nic men‘ího
než nové prověření pojetí lidské existence jako bytí v možnostech, jako
bytí bytosti, která tím, že má řeč, buduje svět a je bytím ve světě.
Po podrobném shrnutí toho, co jsme přečetli v minulém semestru (14 paragrafů),
budeme pokračovat v četbě Heideggerova a Aristoteleova pojednání. Výsledkem
bude stejně jako v minulém semestru český překlad textů.
Tomá‘ JENÍČEK: FILOSOFIE XIX.
STOLETÍ
Anotace:
Kurs si klade za cíl seznámit posluchače s význačnými motivy a my‘lenkovými
proudy evropské filosofie zmíněného století mimo německou klasickou filosofii.
Neomezuje se striktně na období do roku 1900, nýbrž dotkne se i témat a
osobností řadících se historicky do první čtvrtiny XX. století Rozvrh kursu
je veden v zásadě dvojím ohledem: (1) popsat a interpretovat jednotlivé
směry dobového filosofického my‘lení zastoupené jednotlivými osobnostmi
či "‘kolami" a (2) poukázat na historicko-filosofické předpoklady těchto
směrů, původ a genezi jejich motivů. Kurs proto u posluchačů předpokládá
základní znalosti dějin filosofie na úrovni běžného úvodu.
Zimní semestr bude zaměřen spí‘e historicky a deskriptivně, v letním
semestru bude vyhrazen prostor pro systematické zkoumání některých témat.
Kurs je jako skeletový atestován kolokviem.
Pokud posluchač zapí‘e kurs jako skeletový, je třeba jej doplnit kursem
Četby textů filosofie XIX. století.
Tomá‘ JENÍČEK: ČETBA TEXTŮ FILOSOFIE
XIX. STOLETÍ
Anotace:
Četba je přímým doplňkem kursu Filosofie XIX. století. Vybrané texty budou
vztaženy k aktuálně probíraným tématům zmíněného kursu a budou převážně
v původních jazycích (N, A, F)
Kurs je jako skeletový i jako výběrový atestován zápočtem. Získání zápočtu
za jeden semestr je vázáno na samostatnou četbu nejméně jednoho standardního
textu filosofie XIX. století a vypracování písemné práce v rozsahu nejméně
tří a nejvý‘e pěti strojopisných stran.
Tomá‘ JENÍČEK: HUSSERLOVY KARTEZIÁNSKÉ
MEDITACE II.
Anotace:
Kurs je pokračováním loňského kursu věnovaného četbě a interpretaci uvedeného
textu. Není v‘ak uzavřen novým zájemcům. Text je čten v českém jazyce se
souběžnou komparací s původním německým zněním. Kurs je jako skeletový
i jako výběrový atestován zápočtem.
Jindřich KARÁSEK a Jiří CHOTAŠ:
KANTOVA TEORIE ETIKY
Typ: skeletový seminář 2
Charakterizace: teorie jednání, filosofie 18. stol., racionalismus,
Kant
Anotace:
Kantova praktická filosofie je často zjednodu‘eně chápána jako normativní
etika, která na základě nejvy‘‘í normy jednání, jejíž platnost je kategorická,
chce posuzovat na‘e jednání z hlediska jeho obecnosti. Ve své extrémní
podobě si toto neporozumění usnadňuje práci s interpretací Kantovy praktické
filosofii tím, že tvrdí, že kategorický imperativ je strohý příkaz, který
je na nějaké jednání aplikován zvněj‘ku. Oběma formám zmíněného neporozumění
je ale společné přehlížení souvislostí, které teprve umožňují kategorický
imperativ postulovat. Lidskou vůli musíme myslet jako autonomní a člověka
jako svobodnou bytost, a to nikoliv přesto, nýbrž právě proto, že existuje
nejvy‘‘í pravidlo ve‘kerého jeho jednání. Cílem semináře bude na základě
interpretace textu "Kritiky praktického rozumu" učinit právě tyto souvislosti
zjevnými. Důraz bude kladen na samostatnou práci s textem, která bude rovněž
jedním z předpokladů pro udělení zápočtu.
Četba:
Literatura k bezprostřední práci v semináři:
-
Jakékoliv německé vydání "Kritiky praktického rozumu"
-
I. Kant: Kritika praktického rozumu, přel. J. Loužil, Svoboda, Praha 1996
-
Lewis White Beck: A Commentary on Kant´s Critique of Practical Reason,
Chicago/London 1960
-
Henry E. Allison: Kant´s Theory of Freedom, Cambridge 1993
Jindřich KARÁSEK: SEBEVĚDOMÍ A
MYŠLENÍ
Typ: Výběrový seminář
Charakterizace: teorie subjektivity, teorie poznání, dialektika,
transcendentální filosofie, filosofie 18.-19. stol., německý idealismus,
Kant, Fichte
Anotace:
Podle Hegela můžeme při plavbě dějinami filosofie zvolat "Země" teprve
tehdy, jestliže jsme "dopluli" k Descartovi. V tom případě ov‘em plným
právem, neboť - tolik Hegelova diagnóza - teprve s Descartem se rozum "vrací
domů", tj. k sobě samému. Byl to ale teprve Kant, který tím, že na my‘lence
"já myslím" založil deduktivní zdůvodnění oprávněnosti objektivního nároku
určitého význačného typu na‘ich soudů o skutečnosti, důsledně provedl "obrat
k subjektu". Teorii sebevědomí, tj. vysvětlení způsobu, jakým se "já" vztahuje
k sobě samému, Kant ov‘em podle některých autorů (Dieter Henrich) nepodal
a podnítil tím své bezprostřední následovníky z řad svých žáků k tomu,
aby se pokusili odstranit právě tento deficit transcendentální filosofie.
Vznikla tak celá řada teoretických pokusů v tomto směru, která je jedním
z charakteristických znaků filosofie "německého idealismu". Záměrem semináře
bude na základě četby a interpretace některých vybraných textů tohoto období
seznámit se základními argumentačními postupy, jejíchž pomocí má být objasněn
vztah mezi na‘í schopností myslet objekty vůbec a na‘í schopností výpovědi
typu "já jsem ten, kdo myslí". Účast na semináři předpokládá pasivní znalost
němčiny.
Četba:
Primární literatura:
-
I. Kant: Kritik der reinen Vernunft, (kterékoli něm. vydání)
-
J. G. Fichte: Grundlage der gesammten Wissenschaftslehre (1794), Berlin
1971
Sekundární literatura (pro uvedení do problému):
-
U. Pothast: Über einige Fragen der Selbstbeziehung. Klostermann, Frankfurt
a.M. 1971
-
M. Frank: Selbstbewußtsein und Selbsterkenntnis. Reclam, Stuttgart 1991
-
K. Gloy: Selbstbewußtsein als Prinzip des neuzeitlichen Selbstverständnisses
: Seine Grundstruktur und seine Schwierigkeiten. Fichte-Studien 1 (1990),
s. 41-72
Erazim KOHÁK, asistuje Matěj NOVÁK:
SYSTEMATICKÝ ÚVOD DO FENOMENOLOGIE
Anotace:
Účelem kursu je poskytnout studentům oborové filosofie jasné porozumění
základních fenomenologických přístupů k filosofické práci. Zhruba třetina
kursu se bude zabývat popisnou fenomenologií ve smyslu Husserlových Ideen
I a Ideen II, druhá třetina Heideggerovou hermeneutickou fenomenologií
ve smyslu Heideggerova Sein und Zeit, poslední třetina fenomenologií
světa života ve smyslu Husserlovy Krisis der europäischen Wissenschaften.
Ve v‘ech tří případech bude důraz kladen na jasné určení otázek, základních
pojmů a souvislostí.
Ačkoliv kurs zakládá na klasických textech z oboru, celkové zaměření
je systematické: jde o to, jak fenomenologicky filosofovat. Kurs nepředpokládá
rozsáhlou předchozí znalost filosofické faktografie, av‘ak předpokládá
ochotu a schopnost číst průběžně zmíněné náročné texty. Krisis a
SuZ
lze zakoupit v českých překladech (Edmund Husserl: Krize evropských
věd a transcendentální fenomenologie, přeložil Ondřej Kuba, Praha,
Akademia 1972 a dotisky; Martin Heidegger: Bytí a čas, přeložili
Ivan Chvatík a kol., Praha, Oikúmené 1996; Ideen budou k dispozici
v knihovně na papíře i na disketě (Edmund Husserl: Idee k čisté fenomenologii
a fenomenologické filosofii, Kniha první, Obecný úvod do čisté fenomenologie,
a Kniha druhá, Fenomenologické studie k ustavování, jako pomůcku
jen pro vnitřní potřebu tohoto kursu přeložili Erzaim Kohák a kol.)).
Mimo průběžnou četbu kurs vyžaduje i tři krátké písemné práce.
Toto není, zdůrazňujeme, není, vhodný kurs pro zájemce o obecné
filosofické úvahy a je‘tě méně pro zájemce o laciné body. Svým zaměřením
i požadavky, zvlá‘tě náročnou četbou, je to kurs pro odborné oborové studium
na úrovni druhého či třetího ročníku.
Petr KOLÁŘ: PRAVDA A FAKT
Anotace:
Jedním z centrálních témat analytické filosofie je otázka, zda je možno
pojem pravdy explikovat či definovat pomocí nějakých jiných, základněj‘ích
pojmů. Tato otázka má dvě stránky: jednak je to obecný problém možnosti,
formy a obsahu takové analýzy (viz např. Frege, Blackburn, Davidson) a
jednak jde o "technický" problém, spočívající v tom, že jsou jistá principiální
omezení formální definice pojmu pravdivosti (viz např. Tarski).
Teorie pravdy jsou zaměřeny buď na
-
definování samotného pojmu pravdy pomocí nějakých základněj‘ích pojmů (např.
korespondenční teorie pomocí pojmu korespondence nebo Tarského sémantická
koncepce pomocí pojmu splňování), anebo na
-
stanovení kritérií pravdivosti (např. koherenční teorie pomocí pojmu koherence),
anebo na
-
prokázání, že samotný pojem pravdy je nadbytečný (např. redundanční či
minimalistická teorie)
Seminář je zaměřen na vývoj názorů na povahu pravdy v analytické filosofii;
podrobněji se budeme zabývat předev‘ím moderními formami korespondenční
teorie pravdy a souvisejícími teoriemi faktů. Slogan korespondenční teorie
pravdy zní: Tvrzení je pravdivé, právě když koresponduje s fakty. Ale co
je to "tvrzení", "fakt"a "korespondovat"?
Při četbě a interpretaci textů budeme pracovat předev‘ím s vybranou
"standardní" primární literaturou (Austin, Davidson, Frege, Russell, Tarski),
novodobými provokativními texty (Blackburn, Horwich) a respektovanými přehledovými
texty (Haack, Kirkham).
Kurs předpokládá alespoň pasívní znalost anglického jazyka a elementární
znalost moderní logiky (tj. cokoli si pamatujete - pokud vůbec něco - ze
základního kursu výrokového a predikátového počtu). Výhodou je předchozí
absolvování kursu "Filosofie a logika".
Hlavní témata
-
Intuitivní obsah pojmu pravdy.
-
Je pravda analyzovatelná?
-
Přehled 'tradičních' teorií pravdy: redundanční (minimalistická teorie),
korespondenční teorie, koherenční teorie, pragmatická teorie, Tarského
sémantická koncepce.
-
Teorie faktů: dvě základní pojetí faktů: fakty jazykové a ontologické.
-
Korespondenční teorie pravdy založená na pojmu faktu: logické a filosofické
problémy.
-
Vztah Tarského sémantické koncepce a korespondenční teorie.
Četba:
Literatura:
-
Austin,J.L. (1964), Truth. In: Pitcher, G. (ed.), Truth. Prentice-Hall,
New York.
-
Davidson,D. (1969), True to The Facts. The Journal of Philosophy, 66.
-
Davidson, D. (1990), The Structure and Content of Truth. The Journal of
Philosophy, No.6.
-
Blackburn,S. (1984), Spreading the Word. Oxford University Press.
-
Frege,G. (1956), The Thought: A Logical Enquiry. Mind, Vol. LXV, No. 259.
(Též slovensky v překladu I.Hanzela, My‘lienka: Logické skúmanie. Organon
F, III/3 (1996). Též česky v překladu J. Fialy, My‘lenka. Logické zkoumání.
Scientia & Philosophia, 6/1994.)
-
Haack,S. (1978), Philosophy of Logics. Cambridge University Press.
-
Horwich,P. (1990), Truth. Basil Blackwell.
-
Kirkham,R.L. (1992), Theories of Truth: A Critical Introduction. MIT Press,
Cambridge, Mass.
-
Kolář,P. (1994a), Řeč faktů a logika. Filosofický časopis , 6/1994.
-
Kolář,P. (1997), Indirect Correspondence and Tarskian Truth. In: Peregrin,J.
(ed.), The Nature of Truth (If Any). Filosofia, Praha.
-
Kolář, P.: Argumenty filosofické logiky. Filosofia, Praha 1999.
-
Pendlebury,M.: Facts as Truthmakers. Monist, 69/1986.
-
Russell, B. (1906-7), On the Nature of Truth. Proceedings of the Aristotelian
Society, Vol.VII.
-
Russell,B. (1912), The Problems of Philosophy. Oxford University Press,
Oxford - New York (Seventeenth impression 1991).
-
Russell,B. (1956), Logic and Knowledge. Edited by Marsh,R.Ch., Allen &
Unwin, London.
-
Tarski, A.: The Concept of Truth in Formalized Languages. In: Tarski, A.:
Logic, Semantics, Metamathematics. Oxford, Clarendon Press 1956.
-
Tarski, A. (1944), The Semantic Conception of Truth and the Foundations
of Semantics. In: F.Zabeeh & A.Jacobson (ed.), Readings in Semantics.
Univ. of Illionis Press, Urbana - Chicago - London, 1974. Původně publikováno
v Philosophy and Phenomenological Research, IV, 3. (Též slovensky v překladu
A. Ri‘ky, Sémantická koncepcia pravdy a základy sémantiky. Organon F, 1/1995.)
© Moskyt |
Zpět na
homepage |
Aktualizováno: 5.1.2000 |