Anotace a četby k předná‘kám a seminářům ÚFaR v ak.
r. 1999-00.
Milan MACHOVEC: Z DUCHOVNÍCH
DĚJIN ČESKÉHO TISÍCILETÍ
Četba:
Doporučená literatura:
-
jakékoliv dějiny české literatury
-
cokoliv od myslitelů od Husa, Chelčického přes Palackého až k Masarykovi
a Patočkovi
Milan MACHOVEC: ÚVOD DO FILOSOFIE
Anotace:
Úvod do filosofické četby. - Úvod do antické filosofie, křesťanství, filosofie
novověku, české filosofie. - Úvod do současné filosofické problematiky.
- Úvod do feminismu. - Úvod do planetárního dialogu 21. století.
Předná‘ka po I. ročníky a začátečníky v‘ech oborů.
Podmínky
atestace pro studenty FFUK
Četba:
Doporučená literatura:
-
cokoliv z mytologie (Homér; Illias; Vergilius; Aeneis; přehled řecké a
římské mytologie)
-
Platón: Obrana Sókratova; Symposion; Ústava)
-
Aristoteles: Politika; Poetika; Etika Nikomachova
-
Evangelium sv. Luká‘e, event. I. a II. kniha Mojží‘ova, Izajá‘; Žalmy
-
Augustin; Vyznání aj.
-
Goethe: Faust (I. díl) aj.
-
Kant: Prolegomena ke každé pří‘tí metafyzice...; Základy metafyziky mravů
aj.
-
Marx: Ke kritice Hegelovy filosofie práva
-
Masaryk, T.G.: Sebevražda; Česká otázka; Moderní člověk a náboženství;
Světová revoluce; Hovory s TGM (Čapek) aj.
-
Fromm, E. - Mít či být; Strach před svobodou; Člověk a psychanalýza; Budete
jako bohové; Sen, mýtus a rituál aj.
-
Lorenz, K. - Takzvané zlo; Odumírání lidskosti; 8 smrtelých hříchů aj.
-
Riane Eislerová: Čí‘e a meč
-
Jana Opočenská: Opodál stály ženy
-
(+ cokoliv z feminismu)
Irina MESNJANKINA: DĚJINY
RUSKÉ FILOSOFIE
Anotace:
Výklad dějin ruské filosofie od středověku po 20. století v ruském jazyce.
Četba:
Povinná literatura:
-
Losskij: Istorija russkoj filosofii
-
Zeňkovskij: Istorija russkoj filosofii
Milan MRÁZ: ARISTOTELSKÝ SKELET
Anotace:
Cílem kurzu je seznámit posluchače s hlavními my‘lenkami Aristotelovy filosofie
a s její kategoriální výbavou. Pozornost bude věnována předev‘ím Aristotelově
logice, přírodní filosofii a logicko-ontologickým rozborům (Metafyzika).
Výklad je koncipován tak, aby vysvětlil základní souvislosti mezi učením
Aristotela a výsledky jeho předchůdců a současně umožnil orientaci v dal‘ím
vývoji aristotelismu.
Milan MRÁZ: ARISTOTELSKÝ SKELET
- ČETBA
Anotace:
Seminář je určen pro zájemce, kteří získali základní znalosti o řeckém
jazyce a o četbě řeckých filosofických textů. Hlavním cílem semináře je
dal‘í zdokonalení interpretačních schopností a prohloubení znalosti některých
textů. Při četbě se využívá komentářové literatury a překladů daného textu
do různých evropských jazyků. Texty pro četbu se volí podle dohody.
Zdeněk NEUBAUER: FILOSOFICKÉ OTÁZKY
PŘÍRODOVĚDY
Anotace:
Anotace obecná, stálá (tj. ustálená) anotace:
Výběrová dvousemestrová předná‘ka o povaze novověké [příro-do]vědy
(science), jejím místě v celku západní zku‘enosti a úloze v lidské 'ekologii',
tj. rámci obývání světa logem - závazným, společným porozuměním (pojmovým
uchopenín) celku skutečnosti. Cíl: seznámení se s vědeckým my‘lením a provozem,
dobrat se smyslu vědeckého poznání, vědění a pravdy v jeho specificitě
(zvlá‘nosti, jinakosti vůči běžné zku‘enosti a přirozenému chápání). Tzn.
vystihnout filosofickými pro-střed-ky, o co ve vědě jde, spatřit celistvou
podobu (EIDOS) novově-kou vědy - tradiční, moderní, současné - tj. uvidět
za její rozrůzněností, mnohotvár-ností a proměnlivostí jednotný a jedi-nečný
kulturní fenomén západní evropské vzdělanosti.
Leto‘ní zaměření: OD INKARNACE K INFORMACI
U příležitosti přelomu tisíciletí předvést fenomén vědy z eschato-logické
perspektivy: předvést sepětí vědy s celým druhým tisíciletím, vyvodit její
počátek/početí z očekávání příchodu posledního, Třetího Věku 'Ducha a Pravdy'
(XII.stol.) a pochopit tento chiliastic-ko-apokalyptický ráz a sóteriologi-cké
(spásné) poslání vědy jako osudový vtisk (Pr-gung, imprinting): nejen zárodečná
vývojová stadia vědy - jimiž procházela pod ochranou univerzitních zdí,
v skrytosti alchymistických laboratoří, v tajných učeních mystiků a heretiků,
v nevědomí umělců - ale i její různé dospělé a zralé podoby - včetně těch
současných - jsou spojeny s perspektivou skonání věku a s vyhlí-žením věku
nového, dokonalého - vyznačujícího se konečným, definitiv-ním stavem vědění,
skutečnosti a společnosti - věku, který nám věda pomůže ustavit. Vědeckou
podobu ('ekonomii') spásy vystihneme jako spásu skrze spiritualizaci skutečnosti
a budeme ji sledovat na zduchovnění přírody: od její idealizce (dvorského
uctivání ve XII. století Alanus, Étien), éterizace (převedení na světelnou
povahu - vy-světle-ní: Grosseteste, R.Bacon aj., imitace (franti‘kánská
spiritualita) a s ní související geomerizace - R.Bacon, Giotto etc.) a
translite-race (pojetí přírody jako knihy, textu: Bonaventura, Lullus,
Galileo - jako některé příklady dlouhé, dodnes živé tradice), přes projekci
(malířská pespektiva: Alberti, Dürrer), matematizaci (Pico, Giorgi, Bruno,
Dee a přes Descarta až k Einsteinnovi a Weinbergovi), mechanizaci (Galileo,
Newton) až k její důsledné dematrializaci (odhomotnění) cestou formalizace,
abstrakce, logizace. Současná devastaci (zpu-sto‘ení) přírody bude pochopena
jako průvodní jev tohoto postupného odpřírodnění (denaturace) přirozené
skutečnosti právě tak jako její současné nahrazení skutečností duchovní
(mediální, komunikační), umělou (experimentální, syntetickou) a virtuální
(informatickou). V eschatologické perspektivě se tak jeví věda jako spiritualita
odpovídající Věku Ducha, jako náboženství 'exkarnace' (odtělesnění, jež
je opakem křesťanské inkarnace), charakteristické pro na‘e, právě končící
tisíciletí.
Primární zisk: setkání s tematy, souvislostmi a osobnostmi, v
souvislosti s filosofií vědy opomíjenými a předvedení jejich klíčového
významu pro vědeckou racionalitu a vědecké pojetí světa. Příklady: mystika,
magie, astrolgie, alchymie, christologie (souvislost s prostorem!), očistec
a odpustky (kvantifikace času!), kabala (formalizace, kombinatorika), architektura
spojená s mystikou Šalomounova chrámu (Vitruvius, Giorgi, Alberti, Palladio),
divadlem (Shakespeare, Inigo Jones), mnemotechnikou (Ars memoriae - Camillo,
Bruno; umělá inteligence a znalostní inženýrství cf. Lullus, Kircher, Agrippa),
vzývání a uctívání andělů (Dee, Kelley, rosenkruciánské manifesty, Valentin
Andreae atp.).
Žádoucí (leč nevyžadovaný) cíl: pochopit z těchto a podobných
setkání duchovní a metafysickou podstatu objektivní reality, nadpřirozenou
povahu vědecké pravdy, zásvětní orientaci vědeckého poznání, mimetický
(imitační) a legalistický způsob vědeckých postupů (metod), matematizaci
světa jako založenou na imperativní ontologii a religio-nistický rozměr
vědy jako 'negativního křesťanství', založeného na popření tělesnosti.
+ + +
Sylbus:
-
Preludium - exempla souvislosti vědy a eschatologie.
-
Bruno a Dee: legenda a ... bliž‘í přiblížení
-
Alchymie a astrologie: pozemská a nebeská orientace
-
Věk ducha a zrození historie
-
University: Paní Příroda a kosmogonie
-
Ioachym da Fiore: předpověď věku Ducha a vznik trinitátní dějinnosti.
-
Sv. Franti‘ek: zrození Božského Dítětě Novověku.
-
Spirituálové a učenci: heretici a hájemství pravdy
-
Roger Bacon: Zku‘enostní poznání, geometrické znázornění (figuratio geometrica),
misijní poslání (mocenský imperialis-mus)
-
Raymundus Lullus: Ars magna - combinatoria stvoření a zjevení, protokabala,
intelektuální imperialismus.
-
Symbolika počátků novověku: Pád Cařihradu (1453) a objevení Ameriky (1492)
a heliocentrismus.
-
Corpus hermeticum a Platon: Ficino, Pico, Capnion - renesance jako hermetismus
a humanismus
-
Magie a kabala - hermovská a saturnská orientace.
-
Umění paměti (Ars memoriae) a potlačení imaginace.
-
Perspektiva, architektura, divadlo - geometrizace světa.
-
Vědění jako inscenace: divadlo světa - theatrum mundi, anatomicum, chemicum...
-
John Dee - magie a matematika; moc čísel a znaků, vzývání duchů, andělský
internet.
-
Renesance alžbětinská a rudolfinská
-
Kopernik, Tycho a Kepler - Jakub Boehme a Descartes
-
Newton - mechanika, alchymie, kabala: prostor jako makom - místo, tajemné
jméno Boží
-
Pobělohorská normalizace; baroko jako hermetické residuum.
-
Průmět eschatologického ohlédnutí do současnosti:
s-c-i-e-n-tismus, postmoderna, sociobiologie, virtuální a mediální
realita, krize vědotechniky a budoucnost vědění (ekologická podoba pobývání:
svět jako domov), rehabilitace přírody a přirozenosti atp.. Passim: Exegeze
hermetické ikonografie a symboliky.
Poznámka: Jde o nabídku; rozsah i obsah (principuiálně bezmezný leč i parciál-ně
ilustrativní) se přizpůsobí požadavkům a zájmu posluchačů a nárokům společného
zkoumání. Nejde o hotovou látku k poznání, nýbrž o odkrývání skrytých zdrojů.
Karel NOVOTNÝ: FENOMENOLOGICKÉ
"FILOSOFIE DĚJIN"
Anotace:
Zimní semestr 1999/2000
-
Seminář: Heidegger a Patočka
-
Četba: Patočka: Kacířské eseje o filosofii dějin (1. a 2. verze)
Letní semestr 2000
-
Seminář: Edmund Husserl o původu geometrie a francouzské ohlasy
-
Četba: "O původu geometrie", in: Husserl: Krize evropských věd a transcendentální
fenomenologie
Sylabus:
5.10. Úvod do historické konstelace a filosofie dějin. Úvod do četby Kacířských
esejů.
12.10. Pojem času v dějepise podle Rickerta a Heideggerova první fenomenologická
kritika. První verze Pre-historických úvah
19.10. Heideggerův Nástin hermeneutické situace a fenomenologická hermeneutika
fakticity I. Druhá verze Pre-historických úvah
26.10. Heideggerův Nástin hermeneutické situace a fenomenologická hermeneutika
fakticity II. První verze Počátku dějin
3.11. Předná‘ka Pojem času z r. 1924 a její význam pro Sein und Zeit.
Druhá verze Počátku dějin a pojetí existence jako pohybu
10.11. Struktura Bytí a času. První verze eseje Mají dějiny smysl?
17.11. Časovost a dějinnost, § 72 Existenciálně-ontologická expozice
problému dějin. Druhá verze eseje Mají dějiny smysl?
23.11. Časovost a dějinnost, § 73 Vulgární porozumění dějinám a dění
pobytu. Evropa a evropské dědictví do konce 19. století
31.11. Časovost a dějinnost, §§ 74 - 76 "Dějinnost pobytu a dějinnost
světa". Je technická civilizace úpadková a proč?
2.12. Dějiny a dějinnost po Heideggerově obratu I. Války 20. století
a 20. století jako válka
7.12. Dějiny a dějinnost po Heideggerově obratu II. Nebezpečí technizace
ve vědě u Husserla a bytnost techniky jako nebezpečí u Heideggera
14.12. dokončení
Četba:
Literatura k zimnímu semestru:
-
Martin Heidegger, Der Zeitbegriff in der Geschichtswissenschaft, in: Zeitschrift
für Philosophie und philosophische Kritik, CLXI (1916), str. 173 - 188,
(a Gesamtausgabe, Bd. 1, str. 413 - 433)
-
Martin Heidegger, Phänomenologische Interpretationen zu Aristoteles, in:
Dilthey-Jahrbuch für Philosophie und Geschichte der Geisteswissenschaften
6 (1989), S. 237 - 274. Česky in: Filosofický časopis 1996, č. 1, str.
9-40
-
Martin Heidegger, Ontologie: Hermeneutik der Faktizität, in: ders., Gesamtausgabe,
Bd. 63, Frankfurt am Main, 1987
-
Martin Heidegger, Der Begriff der Zeit, Hrsg. H. Tietjen, Tübingen 1989
-
Martin Heidegger, Wilhelm Diltheys Forschungsarbeit und der gegenwärtige
Kampf um eine historische Weltanschauung, in: Dilthey-Jahrbuch für Philosophie
und Geschichte der Geisteswissenschaften, 7(1992-93), S. 143 ff.
-
Martin Heidegger, Sein und Zeit, Tübingen 1984
-
Martin Heidegger, Wegmarken, Gesamtausgabe, Bd. 9, Frankfurt am Main, 1976
-
Martin Heidegger, Logik als die Frage nach dem Wesen der Sprache, Gesamtausgabe,Bd.
38, Frankfurt am Main 1999
-
Martin Heidegger, Einführung in die Metaphysik, Tübingen 1953
-
Martin Heidegger, O pravdě a bytí, Praha 1993
-
Martin Heidegger, Co je metafyzika?, Praha 1993
-
Martin Heidegger, Konec filosofie a úkol my‘lení, Praha 1993
-
Martin Heidegger, Básnicky bydlí člověk, Praha 1993
-
Edmund Husserl, Philosophie als strenge Wissenschaft, in: ders., Aufsätze
und Vorträge (1911 - 1921), Husserliana, Bd. XXV, Dodrecht 1987, S. 3 ff.
-
Edmund Husserl, Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenologischen
Philosophie, Husserliana, Bd. III/1, Haag 1976
-
Jan Patočka, Péče o du‘i, svazek I. až VI. Archivního souboru sebraných
spisů (samizdat)
-
Jan Patočka, Péče o du‘i, svazek I. (Praha 1996) až III. (připravené pro
Sebrané spisy)
-
Jan Patočka, Phaenomenologica (připravené pro Sebrané spisy)
-
Heinrich Rickert, Kulturwissenschaft und Naturwissenschaft, 2. umgearbeitete
und vermehrte Auflage, Tübingen 1910
-
Paul Ricoeur, Temps et récit, I. a III. díl, Paris 1983 a 1985
-
Paul Ricoeur, Histoire et Verité, Paris 1990, třetí vydání
-
Paul Ricoeur, La marque du passé, in: Revue de Métaphysique et de Morale
1998, Nr. 1, str. 7 - 31
-
Paul Ricoeur, Das Rätsel der Vergangenheit, Stuttgart 1999
-
Max Weber, Metodologie, sociologie a politika, Praha 1998
Sekundární literatura k zimnímu semestru Heidegger a Patočka:
-
Charles R. Bambach, Heidegger, Dilthey, and the Crisis of Historicism,
Ithaca und London 1995
-
Jeffrey A. Barash, Martin Heidegger and the Problem of Historical Meaning,
Dodrecht 1988
-
Hermann Braun, Zum Verhältnis von Hermeneutik und Ontologie, in: R. Bubner,
K. Cramer, R. Wiel (Hrsg.), Hermeneutik und Dialektik, II. Band, Tübingen
1970, S. 201 ff.
-
John van Buren, The young Heidegger and phenomenology, in: Man and World
23 (1990), S. 239 ff.
-
Francoise Dastur, La constitution ekstatique-horizontale de la temporalité
chez Heidegger, in: Heidegger Studies II (1986), S. 97 ff.
-
Francoise Dastur, Čas a druhý u Husserla a Heideggera, Praha 1992
-
Francoise Dastur, Man and History, in: Annalecta Husserliana, Bd. XXI,
Dodrecht 1986, S. 235 ff.
-
Günter Figal, Die Intuition einer radikal historischen Philosophie. Sprache
und Zeit in der Philosophie Martin Heideggers, in: Enno Rudolph, Heinz
Wismann (Hrsg.), Sagen, was die Zeit ist. Analysen zur Zeitlichkeit der
Sprache, Stuttgart 1992, S. 44 ff.
-
Günter Figal, Heidegger zur Einführung, Hamburg 1992
-
Günter Figal, Martin Heidegger. Phänomenologie der Freiheit, Frankfurt
am Main 1991
-
Hans-Georg Gadamer, Heideggers "theologische" Jugendschrift, in: Dilthey-Jahrbuch
für Philosophie und Geschichte der Geisteswissenschaften 6(1989), S. 228
ff.
-
Hans-Georg Gadamer (Hrsg.), Verité et historicité, Haag 1972
-
Hans-Georg Gadamer, Hermeneutika a ontologická diference, in: týž, Člověk
a řeč, Praha 1999, str. 138-151
-
Carl Friedrich Gethmann, Philosophie als Vollzug und als Begriff. Heideggers
Identitätsphilosophie des Lebens in der Vorlesung vom Wintersemester 1921/22
und ihr Verhältnis zu "Sein und Zeit", in: Dilthey-Jahrbuch für Philosophie
und Geschichte der Geisteswissenschaften 4 (1986 - 87), S. 27 ff.
-
Jean Greisch, Ontologie et temporalité, Paris 1994
-
Marion Heinz, Zeitlichkeit und Temporalität, Amsterodam 1982
-
Friedrich Hogemann, Heideggers Konzeption der Phänomenologie in den Vorlesungen
aus dem Wintersemester 1919/20 und dem Sommersemester 1920, in: Dilthey-Jahrbuch
für Philosophie und Geschichte der Geisteswissenschaften 4 (1986 - 87),
S. 54 ff.
-
George G. Iggers, Historicism: The History and Meaning of the Term, in:
Journal of the History of Ideas, 56 (1995), Nr. 1, S. 129 ff.
-
Christoph Jamme, Heideggers frühe Begründung der Hermeneutik in: Dilthey-Jahrbuch
für Philosophie und Geschichte der Geisteswissenschaften 4 (1986 - 87),
S. 72 ff.
-
Friedrich Jaeger, Jörn Rüsen, Geschichte des Historismus, München 1992
-
Filip Karfík, Dvojí pojem svobody u M. Heideggera, in: Reflexe 9 (1993),
S. 2 - 1 ff.
-
Filip Karfík, recenze I. svazku Sebraných spisů Jana Patočky, in Kritický
sborník 1997
-
Theodor Kisiel, Das Entstehen des Begriffsfeldes "Faktizität im Frühwerk
Heideggers in: Dilthey-Jahrbuch für Philosophie und Geschichte der Geisteswissenschaften
4 (1986 - 87), S. 91 ff.
-
Theodor Kisiel, Das Kriegsnotsemester 1919: Heideggers Durchbruch zur hermeneutischen
Phänomenologie, in: Philosophisches Jahrbuch 99 (1992), Nr. 1, S. 105 ff.
-
Theodor Kisiel, The Genesis of Heidegger's Being and Time, London 1993
-
Ludwig Landgrebe, Faktizität und Individuation, Hamburg 1982
-
Ludwig Landgrebe, Phänomenologie und Geschichte, Hamburg 1975
-
Karl Lehmann, Christliche Geschichtserfahrung und ontologische Frage beim
jungen Heidegger, in: O. Pöggeler (Hrsg.), Heidegger: Perspektiven zur
Deutung seines Werkes, Königstein 1984, S. 140 ff.
-
Andreas Luckner, Martin Heidegger. "Sein und Zeit": ein einführender Kommentar,
Paderborn 1997
-
Jan Patočka - Bibliografie 1928-1996, Praha 1997
-
Karl Löwith, Heidegger - Denker in dürftiger Zeit, in: ders., Sämmtliche
Schriften, Bd. 8, Stuttgart 1983, S. 124 ff.
-
Karl Löwith, Mensch und Geschichte, in: ders.: Gesammelte Abhandlungen,
Stuttgart 1960, S. 89 ff., česky in: Reflexe 16 (1996)
-
Otto G. Oexle, "Historismus". Überlegungen zur Geschichte des Phänomens
und des Begriffs, in: Jahrbuch 1986, Braunschweigsche Wissenschaftliche
Gesellschaft, Göttingen 1986, S. 119 ff.
-
Miroslav Petříček, Patočka: dějiny a fenomenologie, in: Reflexe 12 (1994),
S. 2-1 ff.
-
Milan Průcha, Über den Ansatz von Jan Patočkas Philosophie der Geschichte,
in: Mesotes 2 (1993), S. 216 ff., česky in: Reflexe 14 (1995)
-
Reflexe 16 (1996)
-
Petr Rezek, Jan Patočka a věc fenomenologie, Praha 1993
-
Frietjof Rodi, Die Bedeutung Diltheys für die Konzeption von "Sein und
Zeit". Zum Umfeld von Heideggers Kasseler Vorträgen (1925) in: Dilthey-Jahrbuch
für Philosophie und Geschichte der Geisteswissenschaften 4 (1986 - 87),
S. 161 ff.
-
Hans Ruin, Enigmatic Origins. Tracing the Theme of Historicity through
Heidegger's Work, Karlshamn 1994
-
Herbert Schnädelbach, Geschichtsphilosophie nach Hegel. Die Probleme des
Historismus. Freiburg/München 1974
-
Herbert Schnädelbach, Philosophie in Deutschland 1831 - 1933, Frankfurt
am Main 1983, anglicky: Philosophy in Germany 1831 - 1933, Cambridge 1984
-
Walter Schulz, Über den philosophiegeschichtlichen Ort Martin Heideggers,
in: Philosophische Rundschau 1 (1953/54), S. 65 ff.
-
T. Wren, Heidegger`s Philosophy of History, in: Journal of the British
Society for Phenomenology 3, no. 2, str. 111 - 125
Lubomír ONDRAČKA: TECHNIKA RELIGIONISTICKÉ
PRÁCE
Anotace:
Cílem semináře je naučit studenty technice vědecké práce. Největ‘í důraz
bude kladen na heuristickou analýzu a sestavení re‘er‘e. Studenti se seznámí
se základními vědeckými pomůckami (v‘eobecné encyklopedie, bibliografie
bibliografií, citační indexy), se specificky religionistickými pomůckami
(slovníky, speciální encyklopedie, bibliografické souhrny) a s charakteristikou
nejvýznamněj‘ích religionistických časopisů. Nemalá část semináře se bude
zabývat informacemi na internetu (on-line knihovny, elektronické časopisy,
konference, organizace, religionistické metaindexy). Dále se studenti dozvědí
o nejdůležitěj‘ích religionistických institucích, centrech studií, pravidelných
konferencích apod. Závěr semináře bude věnován technice psaní seminárních,
ročníkových, postupových či diplomových prací.
Seminář je zakončen zápočtem a je povinný pro studenty prvních ročníků
religionistiky, jimž se započítává jako "Seminář k úvodu do religionistiky".
Sylabus:
-
Cíl a náplň semináře. Předpoklady. Požadavky na zápočet. Technika zpracování
dat. Osobní bibliografie. Poznámky z četby.
-
Knihovny. Národní knihovna. Městská knihovna. Knihovna AV ČR. Knihovny
ústavů AV ČR. Knihovny na FF. Knihovny jiných fakult UK. Ostatní knihovny.
-
Průběh heuristické analýzy. Postup při vytváření re‘er‘e. V‘eobecné encyklopedie.
Oborové encyklopedie.
-
Religionistické slovníky. Religionistické encyklopedie. Encyklopedie jednotlivých
náboženství.
-
Monografie. Bibliografie bibliografií. Speciální bibliografie. Books in
print. On-line databáze.
-
Religionistické časopisy. Ulrich's international periodicals directory.
On-line databáze časopisů. Internetové stránky religionistických časopisů.
Elektronické časopisy.
-
Citační indexy. Ostatní re‘er‘ní pomůcky. Speciální indexy. ATLA Religious
Database. Abstrakta a indexy disertací, konferencí a festschriftů.
-
Religionistické instituce a organizace (IAHR, AAR, RRA ...). Universitní
centra studií (nástin dějin, současná situace a problémy). Konference.
Bibliografické pomůcky. Informace na internetu (odkazy, metaindexy ...)
-
Způsob psaní seminárních, ročníkových, postupových a diplomových prací.
Volba tématu. Výběr vedoucího práce. Tvorba osnovy. Formální členění.
-
Postup při psaní práce. Zpracování pramenů. Způsoby excerpce. Práce s osnovou.
Dikce. Kdy citovat. Co do poznámek.
-
Formální náležitosti prací. ČSN ISO 690. Grafická úprava. Poznámkový aparát.
Bibliografické citace. Transliterace. Sestavení bibliografie.
-
Rezerva.
Četba:
Literatura:
-
ČSN ISO 690. Bibliografické citace. Obsah forma a struktura. 1. vyd. Praha
: Český normalizační institut, 1996. 32 s.
-
DAY, ROBERT A. How to write and publish a scientific paper. 4th ed. Cambridge
: Cambridge Univ. Press, 1993. xiv, 223 p. ISBN 0-521-56541-3.
-
ECO, UMBERTO. Jak napsat diplomovou práci. 1. vyd. Olomouc : Votobia, 1997.
271 s. ISBN 80-7198-173-7.
-
HOLM, JEAN. Keyguide to Information Sources on World Religions. 1st ed.
London : Mansell Publishing, 1991. xii, 259 p. ISBN 0-7201-2083-7.
Požadavky na zápočet:
-
Re‘er‘e
Co nejobsáhlej‘í soupis úplných bibliografických údajů ke zvolenému
tématu, zpracovaný podle zásad ČSN ISO 690. Předpokládá se využití v‘ech
probíraných cest k sestavení úplné re‘er‘e. Nad touto re‘er‘í proběhne
stručná debata.
-
Dohledání pojmu
Vyhledat zadaný termín ve v‘eobecných, oborových či speciálních encyklopediích,
v případě neúspěchu v dal‘ích vědeckých příručkách. Stačí stručná definice,
možno sestavit z více zdrojů, nutno uvést prameny.
-
Výskyty termínů
Vybrat pět termínů charakteristických pro zvolené téma re‘er‘e a zjistit
jejich výskyt v co největ‘ím počtu (alespoň v‘ak pěti) religionistických
slovníků a encyklopedií. Výsledkem bude binární tabulka.
-
On-line databáze
Vybrat si jednu monografii, jeden pramenný text (v originálním jazyce)
a jeden oborový časopis (nereligionistický) a k nim uvést jejich signatury
zji‘těné ve třech on-line databázových knihovnách (jedna z nich musí být
"Kongresovka").
-
Citační index
Ke zvolené monografii dohledat v citačním indexu co nejvíce recenzí,
případně citujících prací.
-
Časopisy
Na internetových stránkách religionistických časopisů zjistit obsahy
jejich nejnověj‘ích čísel a vybrat alespoň jeden oborový článek.
© Moskyt |
Zpět na
homepage |
Aktualizováno: 5.1.2000 |