Anotace a četby k předná‘kám a seminářům ÚFaR v ak. r. 1999-00.


Rozvrh 99/00 Předchozí anotace

Milan MACHOVEC: Z DUCHOVNÍCH DĚJIN ČESKÉHO TISÍCILETÍ

Četba:

Doporučená literatura:

Milan MACHOVEC: ÚVOD DO FILOSOFIE

Anotace:

Úvod do filosofické četby. - Úvod do antické filosofie, křesťanství, filosofie novověku, české filosofie. - Úvod do současné filosofické problematiky. - Úvod do feminismu. - Úvod do planetárního dialogu 21. století.

Předná‘ka po I. ročníky a začátečníky v‘ech oborů.

Podmínky atestace pro studenty FFUK

Četba:

Doporučená literatura:

Irina MESNJANKINA: DĚJINY RUSKÉ FILOSOFIE

Anotace:

Výklad dějin ruské filosofie od středověku po 20. století v ruském jazyce.

Četba:

Povinná literatura:

Milan MRÁZ: ARISTOTELSKÝ SKELET

Anotace:

Cílem kurzu je seznámit posluchače s hlavními my‘lenkami Aristotelovy filosofie a s její kategoriální výbavou. Pozornost bude věnována předev‘ím Aristotelově logice, přírodní filosofii a logicko-ontologickým rozborům (Metafyzika). Výklad je koncipován tak, aby vysvětlil základní souvislosti mezi učením Aristotela a výsledky jeho předchůdců a současně umožnil orientaci v dal‘ím vývoji aristotelismu.


Milan MRÁZ: ARISTOTELSKÝ SKELET - ČETBA

Anotace:

Seminář je určen pro zájemce, kteří získali základní znalosti o řeckém jazyce a o četbě řeckých filosofických textů. Hlavním cílem semináře je dal‘í zdokonalení interpretačních schopností a prohloubení znalosti některých textů. Při četbě se využívá komentářové literatury a překladů daného textu do různých evropských jazyků. Texty pro četbu se volí podle dohody.


Zdeněk NEUBAUER: FILOSOFICKÉ OTÁZKY PŘÍRODOVĚDY

Anotace:

Anotace obecná, stálá (tj. ustálená) anotace:
Výběrová dvousemestrová předná‘ka o povaze novověké [příro-do]vědy (science), jejím místě v celku západní zku‘enosti a úloze v lidské 'ekologii', tj. rámci obývání světa logem - závazným, společným porozuměním (pojmovým uchopenín) celku skutečnosti. Cíl: seznámení se s vědeckým my‘lením a provozem, dobrat se smyslu vědeckého poznání, vědění a pravdy v jeho specificitě (zvlá‘nosti, jinakosti vůči běžné zku‘enosti a přirozenému chápání). Tzn. vystihnout filosofickými pro-střed-ky, o co ve vědě jde, spatřit celistvou podobu (EIDOS) novově-kou vědy - tradiční, moderní, současné - tj. uvidět za její rozrůzněností, mnohotvár-ností a proměnlivostí jednotný a jedi-nečný kulturní fenomén západní evropské vzdělanosti.

Leto‘ní zaměření: OD INKARNACE K INFORMACI
U příležitosti přelomu tisíciletí předvést fenomén vědy z eschato-logické perspektivy: předvést sepětí vědy s celým druhým tisíciletím, vyvodit její počátek/početí z očekávání příchodu posledního, Třetího Věku 'Ducha a Pravdy' (XII.stol.) a pochopit tento chiliastic-ko-apokalyptický ráz a sóteriologi-cké (spásné) poslání vědy jako osudový vtisk (Pr-gung, imprinting): nejen zárodečná vývojová stadia vědy - jimiž procházela pod ochranou univerzitních zdí, v skrytosti alchymistických laboratoří, v tajných učeních mystiků a heretiků, v nevědomí umělců - ale i její různé dospělé a zralé podoby - včetně těch současných - jsou spojeny s perspektivou skonání věku a s vyhlí-žením věku nového, dokonalého - vyznačujícího se konečným, definitiv-ním stavem vědění, skutečnosti a společnosti - věku, který nám věda pomůže ustavit. Vědeckou podobu ('ekonomii') spásy vystihneme jako spásu skrze spiritualizaci skutečnosti a budeme ji sledovat na zduchovnění přírody: od její idealizce (dvorského uctivání ve XII. století Alanus, Étien), éterizace (převedení na světelnou povahu - vy-světle-ní: Grosseteste, R.Bacon aj., imitace (franti‘kánská spiritualita) a s ní související geomerizace - R.Bacon, Giotto etc.) a translite-race (pojetí přírody jako knihy, textu: Bonaventura, Lullus, Galileo - jako některé příklady dlouhé, dodnes živé tradice), přes projekci (malířská pespektiva: Alberti, Dürrer), matematizaci (Pico, Giorgi, Bruno, Dee a přes Descarta až k Einsteinnovi a Weinbergovi), mechanizaci (Galileo, Newton) až k její důsledné dematrializaci (odhomotnění) cestou formalizace, abstrakce, logizace. Současná devastaci (zpu-sto‘ení) přírody bude pochopena jako průvodní jev tohoto postupného odpřírodnění (denaturace) přirozené skutečnosti právě tak jako její současné nahrazení skutečností duchovní (mediální, komunikační), umělou (experimentální, syntetickou) a virtuální (informatickou). V eschatologické perspektivě se tak jeví věda jako spiritualita odpovídající Věku Ducha, jako náboženství 'exkarnace' (odtělesnění, jež je opakem křesťanské inkarnace), charakteristické pro na‘e, právě končící tisíciletí.

Primární zisk: setkání s tematy, souvislostmi a osobnostmi, v souvislosti s filosofií vědy opomíjenými a předvedení jejich klíčového významu pro vědeckou racionalitu a vědecké pojetí světa. Příklady: mystika, magie, astrolgie, alchymie, christologie (souvislost s prostorem!), očistec a odpustky (kvantifikace času!), kabala (formalizace, kombinatorika), architektura spojená s mystikou Šalomounova chrámu (Vitruvius, Giorgi, Alberti, Palladio), divadlem (Shakespeare, Inigo Jones), mnemotechnikou (Ars memoriae - Camillo, Bruno; umělá inteligence a znalostní inženýrství cf. Lullus, Kircher, Agrippa), vzývání a uctívání andělů (Dee, Kelley, rosenkruciánské manifesty, Valentin Andreae atp.).

Žádoucí (leč nevyžadovaný) cíl: pochopit z těchto a podobných setkání duchovní a metafysickou podstatu objektivní reality, nadpřirozenou povahu vědecké pravdy, zásvětní orientaci vědeckého poznání, mimetický (imitační) a legalistický způsob vědeckých postupů (metod), matematizaci světa jako založenou na imperativní ontologii a religio-nistický rozměr vědy jako 'negativního křesťanství', založeného na popření tělesnosti. + + +

Sylbus:

  1. Preludium - exempla souvislosti vědy a eschatologie.
    1. Bruno a Dee: legenda a ... bliž‘í přiblížení
    2. Alchymie a astrologie: pozemská a nebeská orientace
  2. Věk ducha a zrození historie
    1. University: Paní Příroda a kosmogonie
    2. Ioachym da Fiore: předpověď věku Ducha a vznik trinitátní dějinnosti.
    3. Sv. Franti‘ek: zrození Božského Dítětě Novověku.
    4. Spirituálové a učenci: heretici a hájemství pravdy
    5. Roger Bacon: Zku‘enostní poznání, geometrické znázornění (figuratio geometrica), misijní poslání (mocenský imperialis-mus)
    6. Raymundus Lullus: Ars magna - combinatoria stvoření a zjevení, protokabala, intelektuální imperialismus.
    7. Symbolika počátků novověku: Pád Cařihradu (1453) a objevení Ameriky (1492) a heliocentrismus.
    8. Corpus hermeticum a Platon: Ficino, Pico, Capnion - renesance jako hermetismus a humanismus
    9. Magie a kabala - hermovská a saturnská orientace.
    10. Umění paměti (Ars memoriae) a potlačení imaginace.
    11. Perspektiva, architektura, divadlo - geometrizace světa.
    12. Vědění jako inscenace: divadlo světa - theatrum mundi, anatomicum, chemicum...
    13. John Dee - magie a matematika; moc čísel a znaků, vzývání duchů, andělský internet.
    14. Renesance alžbětinská a rudolfinská
    15. Kopernik, Tycho a Kepler - Jakub Boehme a Descartes
    16. Newton - mechanika, alchymie, kabala: prostor jako makom - místo, tajemné jméno Boží
    17. Pobělohorská normalizace; baroko jako hermetické residuum.
  3. Průmět eschatologického ohlédnutí do současnosti:

  4. s-c-i-e-n-tismus, postmoderna, sociobiologie, virtuální a mediální realita, krize vědotechniky a budoucnost vědění (ekologická podoba pobývání: svět jako domov), rehabilitace přírody a přirozenosti atp.. Passim: Exegeze hermetické ikonografie a symboliky.
Poznámka: Jde o nabídku; rozsah i obsah (principuiálně bezmezný leč i parciál-ně ilustrativní) se přizpůsobí požadavkům a zájmu posluchačů a nárokům společného zkoumání. Nejde o hotovou látku k poznání, nýbrž o odkrývání skrytých zdrojů.


Karel NOVOTNÝ: FENOMENOLOGICKÉ "FILOSOFIE DĚJIN"

Anotace:

Zimní semestr 1999/2000


Letní semestr 2000

Sylabus:

5.10. Úvod do historické konstelace a filosofie dějin. Úvod do četby Kacířských esejů.
12.10. Pojem času v dějepise podle Rickerta a Heideggerova první fenomenologická kritika. První verze Pre-historických úvah
19.10. Heideggerův Nástin hermeneutické situace a fenomenologická hermeneutika fakticity I. Druhá verze Pre-historických úvah
26.10. Heideggerův Nástin hermeneutické situace a fenomenologická hermeneutika fakticity II. První verze Počátku dějin
3.11. Předná‘ka Pojem času z r. 1924 a její význam pro Sein und Zeit. Druhá verze Počátku dějin a pojetí existence jako pohybu
10.11. Struktura Bytí a času. První verze eseje Mají dějiny smysl?
17.11. Časovost a dějinnost, § 72 Existenciálně-ontologická expozice problému dějin. Druhá verze eseje Mají dějiny smysl?
23.11. Časovost a dějinnost, § 73 Vulgární porozumění dějinám a dění pobytu. Evropa a evropské dědictví do konce 19. století
31.11. Časovost a dějinnost, §§ 74 - 76 "Dějinnost pobytu a dějinnost světa". Je technická civilizace úpadková a proč?
2.12. Dějiny a dějinnost po Heideggerově obratu I. Války 20. století a 20. století jako válka
7.12. Dějiny a dějinnost po Heideggerově obratu II. Nebezpečí technizace ve vědě u Husserla a bytnost techniky jako nebezpečí u Heideggera
14.12. dokončení

Četba:

Literatura k zimnímu semestru:
Sekundární literatura k zimnímu semestru Heidegger a Patočka:

Lubomír ONDRAČKA: TECHNIKA RELIGIONISTICKÉ PRÁCE

Anotace:

Cílem semináře je naučit studenty technice vědecké práce. Největ‘í důraz bude kladen na heuristickou analýzu a sestavení re‘er‘e. Studenti se seznámí se základními vědeckými pomůckami (v‘eobecné encyklopedie, bibliografie bibliografií, citační indexy), se specificky religionistickými pomůckami (slovníky, speciální encyklopedie, bibliografické souhrny) a s charakteristikou nejvýznamněj‘ích religionistických časopisů. Nemalá část semináře se bude zabývat informacemi na internetu (on-line knihovny, elektronické časopisy, konference, organizace, religionistické metaindexy). Dále se studenti dozvědí o nejdůležitěj‘ích religionistických institucích, centrech studií, pravidelných konferencích apod. Závěr semináře bude věnován technice psaní seminárních, ročníkových, postupových či diplomových prací.

Seminář je zakončen zápočtem a je povinný pro studenty prvních ročníků religionistiky, jimž se započítává jako "Seminář k úvodu do religionistiky".

Sylabus:

  1. Cíl a náplň semináře. Předpoklady. Požadavky na zápočet. Technika zpracování dat. Osobní bibliografie. Poznámky z četby.
  2. Knihovny. Národní knihovna. Městská knihovna. Knihovna AV ČR. Knihovny ústavů AV ČR. Knihovny na FF. Knihovny jiných fakult UK. Ostatní knihovny.
  3. Průběh heuristické analýzy. Postup při vytváření re‘er‘e. V‘eobecné encyklopedie. Oborové encyklopedie.
  4. Religionistické slovníky. Religionistické encyklopedie. Encyklopedie jednotlivých náboženství.
  5. Monografie. Bibliografie bibliografií. Speciální bibliografie. Books in print. On-line databáze.
  6. Religionistické časopisy. Ulrich's international periodicals directory. On-line databáze časopisů. Internetové stránky religionistických časopisů. Elektronické časopisy.
  7. Citační indexy. Ostatní re‘er‘ní pomůcky. Speciální indexy. ATLA Religious Database. Abstrakta a indexy disertací, konferencí a festschriftů.
  8. Religionistické instituce a organizace (IAHR, AAR, RRA ...). Universitní centra studií (nástin dějin, současná situace a problémy). Konference. Bibliografické pomůcky. Informace na internetu (odkazy, metaindexy ...)
  9. Způsob psaní seminárních, ročníkových, postupových a diplomových prací. Volba tématu. Výběr vedoucího práce. Tvorba osnovy. Formální členění.
  10. Postup při psaní práce. Zpracování pramenů. Způsoby excerpce. Práce s osnovou. Dikce. Kdy citovat. Co do poznámek.
  11. Formální náležitosti prací. ČSN ISO 690. Grafická úprava. Poznámkový aparát. Bibliografické citace. Transliterace. Sestavení bibliografie.
  12. Rezerva.

Četba:

Literatura:

Požadavky na zápočet:

  1. Re‘er‘e

  2. Co nejobsáhlej‘í soupis úplných bibliografických údajů ke zvolenému tématu, zpracovaný podle zásad ČSN ISO 690. Předpokládá se využití v‘ech probíraných cest k sestavení úplné re‘er‘e. Nad touto re‘er‘í proběhne stručná debata.
  3. Dohledání pojmu

  4. Vyhledat zadaný termín ve v‘eobecných, oborových či speciálních encyklopediích, v případě neúspěchu v dal‘ích vědeckých příručkách. Stačí stručná definice, možno sestavit z více zdrojů, nutno uvést prameny.
  5. Výskyty termínů

  6. Vybrat pět termínů charakteristických pro zvolené téma re‘er‘e a zjistit jejich výskyt v co největ‘ím počtu (alespoň v‘ak pěti) religionistických slovníků a encyklopedií. Výsledkem bude binární tabulka.
  7. On-line databáze

  8. Vybrat si jednu monografii, jeden pramenný text (v originálním jazyce) a jeden oborový časopis (nereligionistický) a k nim uvést jejich signatury zji‘těné ve třech on-line databázových knihovnách (jedna z nich musí být "Kongresovka").
  9. Citační index

  10. Ke zvolené monografii dohledat v citačním indexu co nejvíce recenzí, případně citujících prací.
  11. Časopisy

  12. Na internetových stránkách religionistických časopisů zjistit obsahy jejich nejnověj‘ích čísel a vybrat alespoň jeden oborový článek.

Rozvrh 99/00 Dal‘í anotace


© Moskyt Zpět na  homepage Aktualizováno: 5.1.2000