ANOTACE A SEZNAMY LITERATURY K SEMINÁŘŮM 2004/05

Předchozí anotace Rozvrh 2004/05



Jan PALKOSKA a Karel THEIN: Leibniz

Anotace:
Kurs je rozvržen do dvou semestrů a měl by poskytnout ucelený a vnitřně diferencovaný pohled na obě základní oblasti Leibnizovy teoretické filosofie – jeho obecnou koncepci metafysiky a jeho teorii substance jako ontologického fundamentu –, stejně jako představu o systematickém postavení Leibnizovy filosofie v rámci hlavních proudů západního myšlení. Jednotlivé body výkladu budou průběžně doplňovány seminární četbou relevantních pasáží vybraných Leibnizových textů. U účastníků se předpokládá schopnost četby v angličtině (anebo ve francouzštině a v latině), vítána je alespoň základní znalost ústředních témat aristotelské a kartesiánské teoretické filosofie. Pro udělení zápočtu se požaduje sepsání a obhajoba krátké práce na zadané nebo schválené téma.

Osnova:

I. Leibnizova obecná koncepce metafysiky
    A. Předmět
        1.    Ens jako předmět metafysiky; metafysika jako scientia rerum intellectualium
        2.    Bůh jako předmět metafysiky
        3.    Metafysika a princip (dostatečného) důvodu
        4.    Theistické základy koncepce
    B. Metoda
        1.    Metafysika jako demonstrativní věda; Leibnizova teorie pravdy
        2.    Podmínky metafysického poznání quoad nos
        3.    Základní metodologická tenze a důsledky pro metodu metafysického zkoumání quoad nos

II. Leibnizova teorie substance jako fundamentální ontologické kategorie
    A. Pojem substance
        1.    Substance jako ontologické primitivum; metodologická tenze a základní definice substance
        2.    Analýza definičních znaků substanciality:
            a.    Soběstačnost
            b.    Jednota per se
            c.    Konkrétnost
            d.    Poslední subjekt
            e.    Aktivita
        3.    Vnitřní konstituce substance  a vzájemné vztahy mezi substancemi
    B. Substancialita a látkový svět
        1.    Látkový svět jako phaenomenon bene fundatum
        2.    Ontologický status tělesných substancí
        3.    Prostor a čas



Jaroslav PEREGRIN: Úvod do analytické filosofie

Anotace:
Přednáška bude uvedením do analytické filosofie, tak jak se historicky vyvíjela od konce minulého století až do dneška. Systematicky budou rozebírána zvláště díla Gottloba Frega, Bertranda Russella, Rudolfa Carnapa, Ludwiga Wittgensteina a Willarda Van Orman Quina. Důraz bude kladen na interakci mezi filosofií a logikou.

Sylabus:
I. Co je to analytická filosofie.
II. Frege.
III. Russell.
IV. Carnap a Vídeňský kruh.
V. Filosofie obyčejného jazyka (Austin, Ryle, Strawson).
VI. Filosofické důsledky rozvoje matematické logiky (Hilbert, Tarski, Gödel).
VII. Quine.
VIII. Současná filosofie jazyka a formální sémantika.
IX. Současná filosofie mysli.
X. Postanalytická filosofie.

Přednáška bude probíhat pouze v zimním semestru a nepředpokládá žádné speciální znalosti.
Výstupní atestace: zkouška

Zdroj:http://www.cuni.cz/~peregrin/vyuka.htm



Literatura:
Peregrin, J.: Logika ve filosofii, filosofie v logice (Historický úvod do analytické filosofie), Herrmann, Praha, 1992.
Valenta, L.: Problémy analytické filosofie, Nakladatelství Olomouc, Olomouc, 2003.

Doplňující četba:
Carnap, R.: Problémy jazyka vědy (výbor prací), Praha, Svboboda 1968.   
Carnap, R.: 'Překonání metafyziky logickou analýzou jazyka', Filosofický časopis 39, 1991, 622-643.
Co je analytický výrok? (výbor článků k tématu), Praha, OIKOYMENH, 1995.
Filozofia prirodzeného jazyka (výběr článků Austina, Ryla, Strawsona aj.), Bratislava, Archa 1992.
Frege, G.: 'O smyslu a významu', SCIENTIA&PHILOSOPHIA 4, 1993.
Quine, W.V.: Hledání pravdy, Praha, Herrmann a synové, 1994.
Russell, B.: Logika, jazyk, věda (výbor prací), Praha, Svoboda 1967.
Russell, B.: 'Poznání založené na obeznámenosti a poznání založené na deskripci'



Miroslav PETŘÍČEK: Pravidla (v) pohybu

Anotace:
(Skeletová přednáška.) Cyklus, jehož těžištěm je myšlení 20. století, bude věnován zejména dvěma klíčovým pojmům, hranici a limitě v jejich vzájemném vymezování, jejich souvislostem a jejich různým kontextům, filosofickým, literárním i jiným. Témata, jež budou na tyto pojmy navazovat, vycházejí z hlavních textů filosofie 2. poloviny XX. století. K nim patří například pojem „transcendentálního empirismu“ (Deleuze, Derrida), „pozitivismus“ (Michel Foucault), problém „geneze struktury“ (Derrida-Husserl, Deleuze), ale také problém „začátku“ ve filosofii, ideje filosofie jako vzoru apod. Součástí bude i zcela konkrétní fenomén dotýkání, nedotknutelného a daru (J. Derrida a Jean-Luc Nancy), filosofické pojetí faktičnosti apod.

Literatura využívaná při přednáškách:
J. DERRIDA, Le toucher
J. DERRIDA, Le probleme de la genese
E. HUSSERL, Karteziánské meditace
G. VATTIMO, The Adventure of Difference
G. DELEUZE, Logique du sens
G. DELEUZE, Différence et répétition
J. CREBILLON, Blouznění srdce a rozumu
V. WOOLFOVÁ, Paní Dallowayová
a další.




Miroslav PETŘÍČEK: Aktuální myšlení

Anotace:
(Seminář ke skeletové přednášce k filosofii XX. stol. ) Předpoklady a přesahy myšlení Gillese Deleuze a Félixe Guattariho. Četba vybraných kapitol z Tisíce plošin. Aktuální otázky myšlení a myšlení aktuality.




Miroslav PETŘÍČEK: Ideální obrazy - filosofie interpretuje umění. Úvod do nefilosofie



Anotace:
Doporučeno pro studenty nefilosofických oborů FF jako splnění požadavku z filosofie v rámci společného základu. Přednáška je určena všem, kdo chtějí vstoupit do filosofie cestou myšlení a umění 20. století. Jejím základem bude kniha V. Descomba, Stejné a jiné, kterou se přednášky budou především snažit rozvíjet a doplňovat o to, co je v ní buď pouze naznačeno anebo ponecháno stranou. Ústředním tématem budou hlavní znaky filosofického myšlení, nikoli filosofické školy či teorie, přičemž základní strategií by měla být konfrontace různých způsobů „myšlení“. Cíle je demonstrovat spjatost filosofických otázek a umělecké tvorby (literární i výtvarné) v kultuře 20. století. Součástí přednášek by měly být i krátké exkurze do četby filosofických textů a jejich možných interpretací nejen perspektivou filosofie samé, nýbrž i z hlediska jiných oborů.




Jiří POLÍVKA: Historicko- systematický úvod do metafysiky


Anotace:
Skeletový kurs, alternativní ke kursu Středověká filosofie. Cílem kursu je systematický výklad problematiky tradiční philosophia prima na půdorysu dějin středověké filosofie, s důrazem na tzv. vrcholnou scholastiku.

Atestace:
Pro posluchače zapisující kurs jako skelet "Středověká filosofie" platí identické požadavky jako u kursu Středověká filosofie (P. Dvořák/ L. Karfíková) - viz témata seminárních prací, tématické okruhy ke komisionální zkoušce a požadovaná literatura. Termíny i komise pro zkoušku jsou identické.

Posluchači zapisující kurs jako výběrovku získavají zápočet na základě seminární práce (po každém semestru).




Jiří POLÍVKA: Úvod do fenomenologické ontologie (M. Heidegger – Sien und Zeit)


Anotace:
Kurs má posluchače uvést do myšlenkového prostředí Heideggerovy filosofie, a to na základě důkladného studia jeho základního díla. Je určen především pro ty posluchače, kteří již absolvovali skeletový kurs Úvod do fenomenologie - není to však podmínkou.


Atestace:
Z, Z - předpokládá se seminární práce
(Po domluvě s přednášejícím je kurs možno zakončit i zkouškou.)




Karel PROCHÁZKA: Čtení textů z analytické filosofie


Anotace:  
Seminář tematicky doplňuje přednášku prof. Peregrina Úvod do analytické filosofie. Jeho cílem je seznámení se s některými podstatnými filosofickými problémy analytické tradice prostřednictvím důkladnějšího studia textů s hlavním zaměřením na otázky spjaté s teorií významu. Některé z textů jsou dostupné pouze v německých či anglických verzích, předpokládá se tedy schopnost číst alespoň v jednom z těchto jazyků. Pokrývané období přibližně končí logickým pozitivismem 30. let 20. století.


Sylabus:

1) Kantovský pojmový rámec a jeho meze.
2) Frege a logicistický projekt, logická analýza jazyka, smysl, význam.
3) Russell a teorie denotace, logický atomismus.
4) Logický pozitivismus, přehled a ambice.
5) Schlick a budoucnost filosofie.
6) Neurath a protokolové věty.
7) Ayer a verifikační teorie významu.
8) Hempel a kritika verifikační teorie významu.
9) Carnap a eliminace metafyziky, logická syntax, interní vs. externí otázky.


Literatura:

Ayer, A. J. : Language, Truth, and Logic, 2nd ed., Dover, New York, 1946.
Carnap, R.: „Překonání metafyziky logickou analýzou jazyka“, Filosofický časopis, 39, 1991, 622-643.
Carnap, R.: Logische Syntax der Sprache, Springer Verlag, Wien, 1934. Anglický překlad: The Logical Syntax of Language, Clarendon Press, Oxford, 1937.
Frege, G.: „Myšlenka“, SCIENTIA&PHILOSOPHIA 4, 1994.
Frege, G.: „O smyslu a významu“, SCIENTIA&PHILOSOPHIA 4, 1993.
Hahn, H.: „Logik, Mathematik und Naturerkennen“, Einheitswissenschaft, II, Wien, 1933. Anglický překlad: „Logic, Mathematics and Knowledge of Nature“, A.J. Ayer, ed., Logical Positivism, The Free Press, New York, 1959.
Hempel, C: „Problems and Changes in the Empiricist Criterion of Meaning“, Revue Internationale de Philosophie, 2, 1950, 41-63.
Kant, I.: Kritika čistého rozumu, OIKOYMENH, Praha, 2001.
Neurath, O.: „Protokollsätze“ Erkenntnis, 3, 1932/33. Anglický překlad: „Protocol Sentences“, A. J. Ayer, ed., Logical Positivism, The Free Press, New York, 1959.
Reichenbach, H.: The Rise of Scientific Philosophy, University of California Press, Berkeley and Los Angeles, 1951.
Russell, B.: „Logical Atomism,“ J. H. Muirhead, ed., Contemporary British Philosophy, first series, George Allen and Unwin, London, 1924.
Russell, B.: „O denotaci,“ Logika, jazyk, věda, Svoboda, Praha, 1967.
Schlick, M.: „The Future of Philosophy“, College of the Pacific Publications in Philosophy, I, 1932, 45-62.




Erik Roraback: Circulating within the Modern Cinematic Image


Objectives:
This seminar is a select examination of eight major films in pre-1950 Euro-American film with special emphasis given to those cinematic moments that might teach and train us in new viewing strategies, in new ways of circulating, and in new ways of engaging with the most essential element of the cinema: the image.  Film criticism and film philosophy from Leo Bersani-Ulysse Dutoit, Gilles Deleuze, and Siegfried Kracauer, inter alia, will be engaged toward this end.  All films are either in English or have English inter-titles or sub-titles.  Clips and special features from the DVDs will also be shown.  The course is conducted in English. 

Material:
(DVD and VHS tapes: see schedule). Extracts from the following critical and theoretical texts will be available in a course-reader:

Barber, Stephen: The Screaming Body (Creation, 1999).
Bersani, Leo and Ulysse Dutoit: Arts of Impoverishment: Beckett, Rothko, Resnais (Harvard, 1993).
Cook, David A.: A History of Narrative Film (Norton, 1996).
Deleuze, Gilles: Cinema 1: The Movement-Image, trans. Hugh Tomlinson and Barbara                     
Habberjam (Minnesota, 1986).
_____  .  Cinema 2: The Time-Image, trans. Hugh Tomlinson and Robert Galeta (Minnesota,
1989).
Kracauer, Siegfried: From Caligari to Hitler: A Psychological History of the German Film (Princeton, 1947).
Lambert, Gregg: “Cinema and the Outside” and “The Brain is the Screen: An Interview with Gilles Deleuze” in Flaxman, Gregory, ed., The Brain is the Screen: Deleuze and the Philosophy of Cinema (Minnesota, 2000).
Roraback, Erik S.: a select band of essays from a work in progress: Circulating within the Soul of the Cinematic Image: 1924-79.
Shaviro, Steven: The Cinematic Body, Theory Out of Bounds, Volume 2 (Minnesota, 1993).
Truffaut, François: “Foreword” to  André Bazin’s Orson Welles: A Critical View (Acrobat, 1978), pp. 1-27.                        

Assessment:
To receive credit for the seminar students must: have no more than three absences, give one oral presentation on a film and on the required text(s) for that week, submit a mid-term essay and a final essay. 
Final essay (3000-4000 words): 40%, Mid-term essay (2000 words): 20%, Oral presentation: 20%, Attendance and participation: 20% 

Weekly Schedule:

16 September: German Expressionism. - Pre-film talk and screening:The Last Laugh (Der letzte Mann, 1924, silent with English  intertitles,  91 minutes, dir. F.W. Murnau).

23 September: Post-film lecture/discussion on The Last Laugh. - Readings: L. Bersani and U. Dutoit: Arts of Impoverishment pp. 1-9; D. Cook: A History of Narrative Film, pp. 115-23; S. Kracauer: From Caligari to Hitler: A Psychological History of German Film, pp. 99-106; E. Roraback: “The Social and the Negative: F.W. Murnau’s Der letzte Mann (The Last Laugh)”; S. Shaviro: The Cinematic Body, pp. 255-69

30 September: German Heroic Epic I. - Pre-film talk and screening: The Ring: Siegfried (Die Nibelungen: Siegfried, 1924, 143 minutes, German intertitles with English subtitles, dir. Fritz Lang).

7 October: German Heroic Epic II. - Pre-film talk and screening: The Ring: Kriemhild’s Revenge (Die Nibelungen: Kriemhild’s Revenge, 1924, 148 minutes, German intertitles with English subtitles, dir. Fritz Lang).

14 October:  Post-film lecture/discussion on Die Nibelungen (The Ring). - Readings: D. Cook: A History, pp. 113-15; S. Kracauer: The German Film, pp. 91-97; E. Roraback: “The Politics of Filmic Adaptation: Lang’s Die Nibelungen (The Ring)”

21 October:  The Cinematic Close-Up. - Pre-film lecture and screening: The Passion of Joan of Arc (La Passion de Jeanne d’Arc, 1928, 82 minutes, French intertitles with English subtitles, dir. Carl Th. Dreyer).

28 October:  Post-film lecture/discussion on The Passion of Joan of Arc. - Readings: S. Barber: The Screaming Body, pp. 5-32; D. Cook: A History, pp. 372-73; E. Roraback: “Cinema and Spiritual Life: La Passion de Jeanne d’Arc (The Passion of Joan of Arc)”

4 November:  Dialectical Montage and the Camera-Eye. Pre-film lecture, screening and post-film lecture/discussion: Man with a Movie Camera (1929, 68 minutes, Russian intertitles with English subtitles, dir. Dziga Vertov). - Readings: D. Cook: A History, pp. 133-35; G. Deleuze: pp. 39-43 in Cinema 1: The Movement-Image; E. Roraback, “Self-Reflexive Cinema: Vertov’s Man with a Movie Camera”

Mid-term essay due at the beginning of class of week 9.

11 November: The Advent of the Time-Image. - Pre-film lecture and screening: Citizen Kane (1941, 119 minutes, dir. Orson Welles).

18 November: Post-film lecture/discussion. - Readings: D. Cook: A History, pp. 391-420; G. Deleuze: Cinema 2, pp. 98-155; E. Roraback: “Cinema Against Cinema: The Orson Welles Hit Parade”

25 November: Welles’s Lost Magnum Opus. - Pre-film lecture and screening: The Magnificent Ambersons (1942, 82 minutes). - Readings: D. Cook: A History, pp. 391-420; G. Deleuze: Cinema 2, pp. 98-155; E. Roraback: “Cinema Against Cinema: The Orson Welles Hit Parade”; F. Truffaut: “Foreword” to André Bazin’s Orson Welles: A Critical View, pp. 1-27.

2 December: The Major Quiet Eisenstein I. - Pre-film lecture and screening: Ivan the Terrible, Part One (1944, Russian with English subtitles, 99 minutes, dir. Sergei Eisenstein)

9 December: The Major Quiet Eisenstein II. - Pre-film lecture and screening: Ivan the Terrible, Part Two (1946, Russian with English subtitles, 85 minutes, dir. Sergei Eisenstein).

16 December:  Post-film lecture/discussion on Ivan the Terrible, Part One and Part Two. - Readings: D. Cook: A History, pp. 361-62; G. Lambert: “Cinema and the Outside” in The Brain is the Screen, pp. 253-92; E. Roraback: “Film and Silence: Sergei Eisenstein’s Ivan the Terrible, Part I and Ivan the Terrible, Part II (Ivan Groznyi)”
 
Final essay due Tuesday 21 December.





Dita RUKRIGLOVÁ: O harmonii
(četba vybraných textů řecké a arabské filosoficko-lékařské tradice)

Anotace:

Seminář je určen studentům oboru filosofie i religionistika FF a studentům FHS. Seminář je dvou-semestrální, ale je možné absolvovat i jen jeden semestr (ZS i LS).

Seminární četba bude zaměřena na vybrané filosoficko-lékařské texty, které vznikaly v průběhu 5. st. př.n.l. až 12. st. n.l. Texty budou zaměřeny na čtyři tématické okruhy:

-    definice zdraví a nemoci (rovnováha a nerovnováha základních komponentů)

-    duše (její mohutnosti) a tělo (jeho konstitutivní prvky a principy)

-    role lékaře

-    vhodná a nevhodná životospráva

Cílem semináře bude sledovat utváření hlavních tezí řecké „filosofie medicíny“ a jejich přenos do arabského světa.


Atestace:

Podmínky pro udělení zápočtu jsou aktivní účast na hodinách a písemná práce v rozsahu 5-10 stran.


Texty k četbě ke stažení
[vše ve WinZip]:

Hippokratés: O životosprávě [RTF], O vzduchu, vodách a místech [RTF], O povaze člověka [RTF]

Maimonides: Modlitba lékaře [RTF], O životosprávě [RTF], Glosář [RTF], MT-deot [RTF]


Doporučená literatura:

Hippokratés, O vzduchu, vodách a místech, překlad O. Schrutz, Alberta, Praha 1993.

Hippokratés, „O povaze člověka“, „O svalech a živlech“, „O lékaři“, in: Časopis lékařů českých, překlad O. Schrutz, Praha 1902.

Aristotelés, O duši, překlad A. Kříž, Petr Rezek, 1996.

Galien, Des facultés naturelles, in: Oeuvres médicales choisis, traduction de Ch. Daremberg, Gallimard, 1994.

Roy Porter, Největší dobrodiní lidstva (Historie medicíny od starověku po současnost), překlad J. Hořejší, Prostor, 2001.




Dita RUKRIGLOVÁ: Al-Fárábí, Vybrané aforismy

Anotace:

Seminář je určen studentům oboru filosofie.


Vybrané aforismy či Politické aforismy je název jednoho ze známějších (v Evropě) al-Fárábího textů, který je bohatý na různorodá témata. Jsou jimi např. otázky formy a správy ideální obce, osobnost dokonalého vládce či racionální a morální ctnosti a neřesti každého člověka. Text díla bude k dispozici v českém pracovním překladu a četba bude doplňována dalším al-Fárábího spisem O ctnostné obci, který se věnuje podobné problematice.

Atestace:
Podmínky pro udělení zápočtu jsou aktivní účast na hodinách a písemná práce v rozsahu 5-10 stran.


Doporučená literatura:

al-Fárábí, The Aphorisms of the Statesman, translated by D.M. Dunlop, Cambridge, 1961.

Platón, Ústava, překlad Fr. Novotný, OIKOYMENH, Praha 1996.

Aristotelés, Politika, překlad A. Kříž, Petr Rezek, 1998.


Ana SANTOS: Introduction aux Méditations métaphysiques de Descartes
Ana Cecilia Santos
Doctorante à l’Université de Paris IV – Sorbonne, France

Description:

A travers la lecture approfondie des trois premières Méditations métaphysiques, nous nous proposons dans ce séminaire d’acquérir une première approche de l’une des œuvres fondatrices de la philosophie moderne. Nous ferons référence tout au long de notre séminaire au reste de l’œuvre de Descartes, notamment au Discours de la méthode, aux Principes de la philosophie, aux Objections et Réponses, et aux Lettres. Une bibliographie optionnelle sera proposée comme complément à notre lecture.

Parmi les notions fondamentales du texte, nous porterons notre attention sur celles qui - tout en marquant la tradition philosophique postérieure - feront objet des querelles et d’objections pendant toute la modernité, telles que : doute méthodique, certitude, res extensa et res cogitans, corps et esprit, substance infinie et substance finie, réalité formelle et réalité objective.

Si bien la logique interne du texte sera à la base de notre compréhension de l’œuvre, nous débuterons notre séminaire par un bref rappel du contexte philosophique de l’époque (dogmatisme, scepticisme, scolastique, optimisme rationaliste) qui nous introduira dans l’esprit de la modernité.


Bibliographie obligatoire:


Descartes, Méditations métaphysiques (préférablement avec les Objections et Réponses)
Descartes, Discours de la méthode

(Une bibliographie complémentaire sera donnée dans le séminaire)
  



Anthony SAVILE: Kant's Critique of Pure Reason

Anotace:
This course, given in English, involves a close reading of the most substantial parts of Kant's first Critique, the Transcendental Aesthetic and the Transcendental Analytic. It will show how Kant's views arose in opposition to the thought of his main predecessors both on the continent of Europe and in off-shore Britain. The texts to be used will be the recent Czech translation, published by Oikoymenh, and the English text by Kemp Smith (London, MacMillan).



Anthony SAVILE: Readings in Contemporary Epistemology

Anotace:
The course, given in English, will discuss some of the main trends in recent episemology viwed from the perspective of contemporary analytic philosophy. Topics to be treated will include: knowledge and scepticism; perception, subjectivity and objectivity, a priori knowledge, and the limits of knowledge. We shall work with J.Dancy's Introduction to Contemporary Epistemology; and his Readings in the Philosophy of Perception , Colin McGinn's The Subjective View, Thomas Nagels's The View from Nowhere and Timothy Willliamson's Knowledge and its Limits (Oxford).



Milan SOBOTKA:
Hegelova Fenomenologie ducha

Anotace:
Soustavný výklad Hegelova díla včetně kritického přehledu prací k tomuto dílu.

Seminář: četba z Fenomenologie ducha.
  



Stanislav SOUSEDÍK -
Daniel HEIDER - David SVOBODA: Filosofická etika Tomáše Akvinského

Anotace:
Cílem tohoto semináře určeného pokročilým studentům je seznámit se četbou úryvků z Tomášových spisů ( Theologická suma, komentář k Nikomachově Etice ) co možná soustavně s celkovým obrysem myšlenkového odkazu tohoto myslitele v oboru morální filosofie. Důraz bude kladen na novější interpretace Tomášovy etiky vzniklé již pod dojmem prudkého oživení zájmu o morální problematiku, k němuž došlo v posledních desetiletích v oblasti analytické filosofie. Podmínkou členství v semináři je elementární znalost latiny umožňující orientaci v příslušných textech.

Literatura:
W.Kluxen, Philosophische Ethik bei Thomas von Aquin, 2 Felix Meiner, Hamburg, 1980
J.Gredt, Elementa philosophiae Aristotelico-Thomisticae, 13 Herder, Freiburg in B., 1961
R.M.Hare, Freedom and Reason, Oxford University Press, 1977
P.Kolář – V.Svoboda, Logika a etika. Úvod do metaetiky, Praha, Filosofia, 1997.
 



Štěpán ŠPINKA a
Jakub ČAPEK : Blaženost u Aristotela

Anotace:

Dvousemestrální kurs (s předpokládaným pokračovaním v dalším akademickém roce) bude věnován problematice Aristotelova pojetí blaženosti, areté, jednání, fronésis a theória. Kurs bude probíhat formou stručných referátů a čtení vybraných pasáží Etiky Nikomachovy a dalších Aristotelových spisů. V rámci diskuse bude položen důraz také na platónské kořeny Aristotelových úvah a na recepci Aristotelových analýz ve filosofii 20. století. V zimním semestru se soustředíme především na první knihu Etiky Nikomachovy, v letním především na knihu druhou.

Atesty ke kursu je možné získat formou referátu (zápočet či kolokvium), případně složením zkoušky sestávající ze dvou částí: z otázky předpokládající znalost vybrané sekundární literatury a z interpretace examinátorem vybrané pasáže Etiky Nikomachovy. Připuštění ke zkoušce bude podmíněno získáním zápočtu či kolokvia na základě předneseného referátu.


Sylabus:

 1. Úvodní hodina

 2. Dobro jakožto účel (EN I, 1). - ústřední pasáž: 1094a1 – 1094a25

 3. Blaženost jako nejvyšší dobro a názory o blaženosti (EN I, 2 a 3). - ústřední pasáž 1095a15 – a30, 1095b15 – 1096a10

 4. Kritika Platónovy ideje dobra (EN I, 4)

 5. Formální určení blaženosti – dokonalá a soběstačná (EN I, 5). - číst 1097a25 – 1097b20

 6. Vymezení blaženosti (EN I, 6). - číst celou kap. 6

 7. Blaženost spočívá v činnosti - shoda s obecným míněním (EN I, 8 – 9, do 1099a30). - číst 1098b30 – 1099a30

 8. Zakládá se blaženost na vlastní činnosti nebo na náhodě? I. část (EN I, 9 – 10). - četba 1099b9 – 1100a10

 9. Zakládá se blaženost na vlastní činnosti nebo na náhodě? II. část (EN I, 11). - četba 1100b10 – 1101a20

10.  Je blaženost spíše hodna chvály či cti? (EN I, 12)

11. „Metoda“ Aristotelovy etiky. Vztah etiky k dalším oblastem filosofie

12. Nauka o ctnostech (EN I, 13)


Doporučená literatura:

Texty:

Aristoteles: Ethica Nicomachea (ed. I. Bywater), Oxford Classical Texts, Oxford 1894
Aristoteles: Ethica eudemia (ed. R.Walzer), Oxford Classical Texts, Oxford 1991
Aristoteles (?): Magna Moralia (ed. F. Susemihl), Teubner, Lipsko 1883

Překlady, komentáře:

A. Kříž: Aristotelés, Etika Níkomachova, Praha 1996

W. D. Ross: Nicomachean Ethics, in: J Barnes (ed.): The Complete Works of Aristotle, Princeton 1984
T. Irwin: Aristotle, Nicomachean Ethics, Indianopolis 1985
Ch. Rowe, S. Broadie: Aristotle, Nicomachean Ethics, Oxford 2002
H. H. Joachim: The Nicomachean Ethics, Oxford 1951
H. Rackham: The Nicomachean Ethics, , in: the Loeb Classical Library, Aristotle, Cambridge 1999.

M. Woods: Aristotle, Eudemian Ethics, Books I, II and VII, Oxford 1982
J. Solomon: Eudemian Ethics, in: J. Barnes (ed.): The Complete Works of Aristotle, Princeton 1984
H. Rackham: Eudemian Ethics, in: the Loeb Classical Library, Aristotle, Cambridge 1952

G.C. Armstrong: Magna Moralia, in: the Loeb Classical Library, Aristotle,  Cambridge 1982
S. G. Stock: Magna Moralia, J. Barnes (ed.): The Complete Works of Aristotle, Princeton 1984

G. Bien (Hg.): Aristoteles, Nikomachische Ethik (překlad E. Rolfes), Hamburg 1984
O. Gigon: Aristoteles, Nikomachische Ethik, München 1972
F. Dirlmeier: Aristoteles, Nikomachische Ethik, Berlin 1956
F. Dirlmeier: Aristoteles, Eudemische Ethik, Berlin 1962
F. Dirlmeier: Aristoteles, Magna Moralia, Berlin 1958
U. Wolf: Aristoteles' Nikomachische Ethik, Darmstadt 2002

R. A.Gauthier, J. Y. Jolif: L’Ethique à Nicomaque. Louvain-Paris 1970
J. Tricot, L’Ethique à Nicomaque, Paris 1994.

Další literatura (výběr):

D. Bostock: Aristotle’s Ethics, Oxford 2000
S. Broadie, Ethics with Aristotle, Oxford 1991
F. Buddensiek: Die Theorie des Glücks in Aristoteles‘ Eudemischer Ethik, Gottingen 1999
J. M. Cooper: Reason and Human Godd in Aristotle, Cambridge 1975
G. J. Hughes: Aristotle on Ethics, London 2001
A. Kenny: The Aristotelian Ethics, Oxford 1978
R. Kraut: Aristotle on the Human Good, New Jersey 1989
A. Kenny: Aristotle on the Perfect Life, Oxford 1992
F. Sparshot: Taking Life Seriously, Toronto 1994
Reeve, C.D.C.: Practices of Reason, Oxford 1992
G. Richardson-Lear: Happy Lives and the Highest Good: An Essay on Aristotle's Nicomachean Ethics, Princeton 2004
Urmson, J.O.: Aristotle's Ethics, Oxford 1987

P. Aubenque: Rozumost podle Aristotela, Praha 2003
M. Nussbaumová: Křehkost dobra, Praha 2003
R. Spaemann: Štěstí a vůle k dobru, Praha 1998

Sborníky:

Anton, J.P., A. Preus (eds.). Aristotle's Ethics: Essays in Ancient Greek Philosophy, vol. 5, Albany:  1991
Barnes, J., M. Schofield, R.Sorabji (eds.). Articles on Aristotle, vol. 2, Ethics and Politics, London 1977
Rorty, A. O. (ed.). Essays on Aristotle's Ethics, Berkeley 1980
Sherman, N. (ed.). Aristotle's Ethics: Critical Essays, Lanham 1999
Sim, May (ed.). The Crossroads of Norm and Nature, Lanham 1995

Hager, F.-P. (Hg.): Ethik und Politik bei Aristoteles, Darmstadt 1978
Höffe, O. (Hg.): Aristoteles, Die Nikomachische Ethik, Berlin 1995
Mueller-Goldingen, Ch. (Hg.): Schriften zur aristotelischen Ethik, Hildesheim 1988

S. Vergnieres: Ethique et politique chez Aristote : physis, ethos, nomos, Paris 1995
G. Romeyer Dherbey: L'excellence de la vie : sur "L'Éthique a Nicomaque" et "L'Éthique a Eudeme" d'Aristote, Paris 2002  



Jiří STARÝ:
Hrdinské mýty Skandinávie a jejich interpretace

Anotace:
Cílem přednášky bude přehledné seznámení s nejdůležitějšími hrdinskými mýty předkřesťanské Skandinávie a jejich moderními intepretacemi. Okrajově se přednáška dotkne i jiných témat, mj. problematiky komplikovaných vztahů mezi hrdinskými příběhy severogermánskými a západogermánskými, definice hrdiny a hrdinské poesie, významu heroických ideálů pro život v době vikinské a skandinávském středověku atp.




Jiří STARÝ:
Hrdinské mýty Skandinávie a jejich interpretace - četba

Anotace:
Těžištěm semináře bude četba a interpretace staroseverských poetických textů, tematicky vázaných k přednášce "Hrdinské mýty ...". Seminář předpokládá částečnou znalost staré Severštiny.




Jiří STARÝ:
Mytický obraz stromu

Anotace:
Seminář se bude zabývat zobrazením stromu v mýtu a literárních památkách vybraných náboženských tradic. Jeho cílem by mělo být vymezení základního okruhu představ, které byly a mnohdy ještě jsou s fenoménem stromu spojovány.

Interní řada přednášek se bude konat jednou týdně v učebně Ústavu filosofie a religionistiky v Celetné ulici. Seminář započne v druhém říjnovém týdnu. Ze semináře nebudou udělovány žádné atesty.

Témata: strom jako základna světa, strom jako struktura, strom života, kult stromu, strom jako bytost, strom jako symbol rodiny, uctívání posvátných stromů.

Sylabus:
12. 10. – STROM, ZVLÁŠTĚ POSVÁTNÝ, V GAELSKÉ TRADICI STARÉHO IRSKA (Daniel Řehák, Ústav pro českou literaturu AVČR). Strom jako bytost, milník a záštita světa.

19. 10. – STROMY V ŘECKU, POKUD JSOU (Doc.Dr. Zdeněk Kratochvíl, Ústav filosofie a religionistiky FF UK). Výjimečné stromy v řecké tradici. Krátké, předřazeno následující přednášce.

19. 10. – JASAN YGGDRASIL – SVĚT JAKO STROM V SEVERSKÉ TRADICI (Mgr. Jiří Starý, Ústav filosofie a religionistiky FF UK). Strom jako celek a míra světa.

26. 10. – SEN O KŘÍŽI (Dr. Jan Čermák, Ústav anglistiky a amerikanistiky FF UK). Četba a rozbor staroanglického textu, dobové konotace: strom a kříž.

2. 11. – STROM V TRADICI JAPONSKÉHO ŠINTÓ (Phdr. Alice Kraemerová, Náprstkovo muzeum). Strom jako objekt náboženského kultu, strom jako objekt estetického uctívání.

9. 11. – KULT STROMU VE FINSKÉ TRADICI (Mgr. Michal Kovář). Pozůstatky náboženských představ ve frazeologii.

16. 11. – SYMBOLIKA STROMU NA STAROVĚKÉM PŘEDNÍM VÝCHODĚ (ThMgr. Dalibor Antalík PhD., Ústav filosofie a religionistiky FF UK). Strom jako symbol božského života a vědění v mýtu a kultu.

23. 11. – „ARBORIBUS SUUS HORROR INEST“ – DRVOŠTĚP CAESAR (Mgr. Petr Šourek, Ústav řeckých a latinských studií FF UK). Římský vztah ke stromům a lesu, na příkladě Lucanova díla Pharsalia.

30. 11. – POSVÁTNÉ STROMY V INDICKÉ TRADICI (Mgr. Martin Hříbek, Indologický ústav FF UK). Kult a uctívání vybraných stromů jako inkarnace bohů.

7. 12. – STROM JAKO MATEMATICKÁ STRUKTURA – I VE VÝTVARNÉM UMĚNÍ (Prof. RNDr. Jaroslav Nešetřil, DrSc., Katedra matematické analýzy MFF UK). Začátek výjimečně  v 15:00!

14. 12. – STROM JAKO BIOLOGICKÝ FENOMÉN A STROM V BIOLOGICKÉ SYMBOLICE (Prof. RNDr. Stanislav Komárek DrSc. Dr.). Strom jako jev v rostlinné říši a strom jako Stammbaum v biologickém vyjadřování a myšlení.

21. 12. – STROM V TRADICI STARÉHO EGYPTA (Mgr. Jiří Janák, České národní egyptologické centrum). Strom hojnosti a „strom letopisu“.



  Karel THEIN: Etika

Anotace:

(následující výčet problémů je pouze osnovou semináře)

- rozdíl antické a moderní etiky: antická morálka osobního štěstí vs. moderní morálka vztahu k druhým; antické téma etiky a vášní (příklad: problém hněvu); moderní téma soucitu či sympatie

- skeptický postoj ke vztahu etiky a filosofie

- moderní důvody k opuštění pojmů morálky a etiky (G. E. M. Anscombe, Bernard Williams) a možné protiargumenty

- spor mezi hodnocením jednání z hlediska principů a z hlediska následků; utilitarianismus vs. "zásadová" morálka

- "posvátnost života" vs. "kvalita života"

- nesymetrické vztahy etiky k politice, právu, ekonomii a náboženství: mj. problémy přelidnění, chudoby, práva na vlastnictví, války a "špinavých rukou", trestu smrti

- je problém zla problémem etickým?

- proč je filosofie nevhodná k tematizaci zla; problematický vztah filosofie a literatury

- současné otázky aplikované etiky: žít, nechat zemřít, nenarodit se


Texty

Uvedené moderní texty (s výjimkou Conrada a Melvilla) budou od začátku října k dispozici v aparátu semináře v knihovně; z antických textů budou na témže místě příslušné pasáže Cicerona, Lucretia a Sexta Empirika. Další literatura bude zadávána v průběhu semináře.


Antické

Cicero, O povinnostech kniha třetí, zejména prospěšnost a špatnost

Euripidés, Médea

Lucretius, O přírodě 3.832-975

Seneca, O hněvu

Sextus Empiricus o filosofii a (ne)možnosti etiky

                    (= Základy pyrrhónské skepse 3.21 ff.)

Sofoklés, Antigona

Thúkydidés, Dějiny peloponnéské války 5.84-116


Moderní

• Assisted Suicide: The Philosophers’ Brief (John Rawls, Judith Jarvis Thomson, Robert Nozick, Ronald Dworkin et al.)

Conrad, Joseph, Heart of Darkness (také č. př.)

Derrida, J., a Roudinesco, É., De quoi demain, kap. 8 trest smrti  (č. př. Co přinese zítřek)

Fussell, Paul, "Thank God for the Atom Bomb"

Harsanyi, John C., "Does Reason Tell Us What Moral Code to Follow and, Indeed, to Follow Any Moral Code at All?"

Hume, David, "On Suicide"

Hume, David, An Enquiry Concerning the Principles of Morals (také č. př. 1899)

Johnson, Mark, "Imagination in Moral Judgment"

Kamm, F. M, "A Right To Choose Death?"

McMahan, Jeff, „Death and the Value of Life“

Melville, Hermann, Billy Budd, Sailor (také č. př.)

Nagel, Thomas, "Death"

Nagel, Thomas, "Equality"

Nagel, Thomas, "War and Massacre"

Nussbaum, Martha C., "Compassion & Terror"

Orwell, George, "Shooting an Elephant" (také č. př.)

Singer, Peter, "Famine, Affluence, and Morality"

Thomson, Judith Jarvis, "A Defense of Abortion"

Tooley, Michael, "Abortion and Infanticide"

Walzer, Michael, "Political Action: The Problem of Dirty Hands"

Williams, Bernard, Ethics and the Limits of Philosophy




  Karel THEIN: Epikúros

Anotace:
Výběrový kurs (lze zapisovat jako náhradní četbu k Etice). Základní pojmy atomismu, včetně srovnání Démokrita, Epikúra a Lucretia. Četba dochovaných textů s důrazem na Listy.


Francesc TORRES (UIB, Palma de Mallorca): RAMON LULL (1232-1313)

Syllabus:
The course will introduce you to some of the following general topics of Lull's doctrine:

  1. Methodology. "Ars Brevis" (A selection of texts).
  2. Psychology. "Llibre de meravelles" (A selection of texts).
  3. Cosmology. "Llibre de meraelles" (A selection of texts).
  4. Education. "Blanquerna" (A selection of texs).
  5. Ethics. "Blanquerna" (A selection of texts).
  6. Politics. Feudalism and Empire.
  7. Christian Utopia. "Blanquerna" (A selection of texts)
  8. Knowledge and experience of God. "Kniha o příteli a miláčku"
  9. Ramon Llull, lullism and Paolo Rossi's "Clavis Universalis".
  10. Ramon Llull and XXI Century problems.

Video:
"Vida coetanea"
"Ars brevis"
"Blanquerna"
"Libre de meravelles"
Paolo Rossi, "Clavis Universalis"
"Knika o přríteli a miláčku" ("Llibre d'Amic e Amat"), Malvern Praha, 2004.

Video:
"Ramon Llull.Ciencia i acció"

Music:
Música sufí andalusí.
Maria Laffitte: "D'Amic e Amat"
Maria del MarBonet: "Amic, Amat"

Course form:
The explanatory lecture 1 h per week followed by seminar reading 1 hour per week. A short dictionary of Lullian definitions will be used, especially from the book "Kniha o příteli a miláčku".



Francesc TORRES (UIB, Palma de Mallorca): SPANISH PHILOSOPHY

Topics:
The course will introduce you to some of the following general topics of Lull's doctrine:

Course form:
Explanatory lecture 1 h. per week followed by seminar reading 1 h per week.

Music:
Joan Manuel Serrat sings Machado's poems.

Texts:
Unamuno: Del sentimiento trágico de la vida
Antonio Machado: Juan de Mairena
Ortega: Goya. Antología de textos de Estética
María Zambrano: La confesión: Género literario



Ivo TRETERA: Dějiny filosofie


Anotace:
Doporučeno pro studenty nefilosofických oborů FF jako splnění požadavku z filosofie v rámci společného základu.

Podmínky atestace pro studenty:
stanoví přednášející v rámci kursu. Literatura:
• TRETERA, I. Nástin dějin evropského myšlení.




Předchozí anotace Rozvrh 2004/05


© Moskyt Domovská stránka Aktualizováno: 20.1.2005